NRK Meny
Normal

Føler seg lurt av Jernbaneverket

Jernbaneverket planlegger en gedigen driftsbanegård i et område hvor Rygge kommune skal ha 500 boliger.

Anne Grete Trevor

Anne Grete Trevor, kommuneplanlegger i Rygge, viser området hvor driftsbanegården er planlagt.

Foto: Anders Winlund / NRK

Det er snart slutt på at NSBs lokaltog kan «overnatte» ved Moss stasjon.

Når den nye stasjonen i Moss blir bygget og NSB får nye tog, trenger Jernbaneverket mer plass til vedlikehold, vasking og reparasjon av tog.

Jernbaneverket har et ønske om å bygge en stor driftsbanegård i et område ved Rygge stasjon, noe Rygge kommune opprinnelig var positive til.

– Større enn vi trodde

Men nå, etter å ha fått sett nærmere på planene, er tonen en annen.

– Vi var positive fordi Jernbaneverket først presenterte det som en enkel parkeringsplass for tog. Det var først da vi fikk de endelige dokumentene, at vi så hva det egentlig dreier seg om, sier Anne Grete Trevor, kommuneplanlegger i Rygge.

Det Jernbaneverket planlegger er nemlig en driftsbanegård med plass til hele 24 togsett. Der skal det drives vedlikehold, reparasjoner og vasking, noe som vil medføre mye støy om natten.

– Hadde vi vist dette på forhånd ville vi ikke tenkt i de baner en gang, sier Trevor.

Planlegger boliger

Mye av problemet er at det foreligger planer om å bygge 500 boliger i samme området.

– En så stor driftsbanegård er lite forenlig med det planlagte boligområdet. Nå må vi gå i dialog med Jernbaneverket og nabokommunene for å prøve å finne en bedre løsning, sier Trevor.

Ordfører i Moss, Tage Pettersen (H), mener det bør finnes andre steder hvor driftsbanegården kan bygges.

– Da må vi eventuelt se nordover mot Kambo og finne ut om det er noen muligheter der. Vestby har også vært nevnt i møter med Jernbaneverket. Men Råde i sør kan også være en mulighet, sier Pettersen.

– Alt står i dokumentasjonen

Anne Marstein i Jernbaneverket avviser at de har lurt Rygge kommune.

– I dokumentene så er det godt beskrevet hvordan en driftsbanegård vil bli og hva som skal gjøres der av arbeid, sier Marstein.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Setter opp fartsgrensen på E6

    Fra mandag kan man igjen kjøre i 110 km/t på E6 mellom Korsegården i Ås og Moss, skriver Moss Avis. Gjennom vinteren har strekningen hatt fartsgrense på 100 km/t.

  • Fire av fem bedrifter med mangler

    Fire av fem bedrifter i Østfold og Akershus som ble kontrollert av arbeidstilsynet i februar og mars, hadde feil og mangler på produksjonsutstyr. Slike mangler kan føre til alvorlige skader, mener tilsynet.