Det er altså kjøreretningen Drammen – Hamar som ble åpnet i denne omgang. Det vil si trafikk fra vest i retning Helsfyr/Ryen skiltes gjennom det nye tunnelsystemet.
Alle andre kjøremønstre, for eksempel til Mosseveien og Bispelokket, går som i dag.
Det vestgående løpet åpnes til høsten.
Se turen gjennom deler av den nye tunnelen:
670 meter lang
Senketunnelen i Bjørvika strekker seg helt fra Festningstunnelen i vest til Ryenkrysset etter Ekebergtunnelen i øst, og er hele 670 meter lang og nærmere 40 meter bred.
For fem år siden begynte anleggsarbeidere å gjøre klar sjøbunnen i Bjørvika, like utenfor operaen i Oslo i sentrum.
Og i april 2010, drøye en milliard skattekroner senere, kan du gire om og kjøre bil gjennom en moderne senketunnel rett under Oslos nye ansikt.
Senkeunnelen kan ta imot 100 000 biler i døgnet, og blir den nye forbindelsen mellom øst og vest i Oslo.
Første senketunnel for persontrafikk
Senketunnelen blir den første av sitt slag i Norge. Det er åtte meter fra havoverflaten og ned til tunnelens tak midt imellom flo og fjære.
Tunnelen er dekket med masse og leire fra sjøbunnen, og er dimensjonert for å vare i 100 år.