Hittil i år har importørene bare rapportert om 330 solgte E85-biler.
Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, OFV. E85-bilder kan kjøre med 85 prosents etanol-blandet drivstoff.
- Dette er veldig dårlige tall, sier Finn Tandberg, direktør i Bilimportørenes Landsforening til NRK Nyheter.
Tandberg er også styreleder i den nye norske kampanjen «Klimaveien», som jobber for å fremme miljøvennlig for å redusere CO2-utslippet fra veitrafikken.
For dårlige vilkår
- E85-biler er foreløpig ikke så interessant for veldig mange. Det henger sammen med at disse biltypene er dyrere å produsere, det er få fyllestasjoner og avgiftsnivået på disse bilene er ikke spesielt lavere enn på en vanlig bil, sier Finn Tandberg.
I Sverige har myndighetene, ifølge Tandberg, innført gunstige ordninger som blant annet gratis passering i bomstasjoner, lavere avgifter og bedre firmabil-beskatning for å oppfordre firmaer til å satste på en miljøvennlig bilpark.
I nabolandet kan biobil-sjåførene også tanke drivstoff på langt flere E85-stasjoner enn i Norge.
Norges mest populære bio-bil
Ifølge tall fra Opplysningrådet for Veitrafikken er det bilmodeller fra fabrikanten SAAB som topper listen over de mest solgte biodrivstoffbilene i Norge.
Helt i toppen er bilmodellen SAAB 9-3 med 120 solgte biler, etterfulgt av SAAB 9-5, som det er solgt 80 av i Norge hittil i år.
Nederst på pallen står svenske Volvo med sine bio-biler C30, C40 og V50 med totalt 77 solgte så langt i år.
Utenfor pallen kommer fabrikanten Ford med modellene Focus og C-Max som er solgt i 53 eksemplarer i Norge så langt i år.