Hopp til innhold

Vil fjerne ny bomstasjon

I slutten av oktober åpner Altas første bomstasjon. Alta Frp håper den får et kort liv.

Bomstasjon

I slutten av oktober åpner bomstasjonen rett før Hjemmeluft på E6 inn til Alta.

Foto: Kai Erik Bull/NRK

– Vi jobber opp mot våre sentrale personer for å få fjernet bommen, så får vi se om vi får gjennomslag for det. Nå registrerer jeg at Høyre sine stortingsrepresentanter i Nord-Norge også støtter en fjerning. Det er positivt, og en taktendring fra Høyre at dem ønsker å fjerne dårlige bompengeprosjekter, sier leder i Fremskrittspartiet i Alta, Bengt Rune Strifeldt.

I slutten av oktober åpner bomstasjonen rett før Hjemmeluft på E6 inn til Alta. Den er ment å medfinansiere den nye strekningen fra Kåfjord til Alta, som er halvert med tunneler og bruer.

Bomstasjonen var omstridt da den ble vedtatt i kommunestyret i 2010. Den gang var det Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti som styrte kommunen. I dag er det de borgerlige som har flertallet.

Selv om Frp også har kommet til regjeringsmakt etter bompengevedtaket i Alta, har de ikke fått gjennomslag for å fjerne bruken av bompengefinansiering i Norge. Likevel håper Alta Frp at bomstasjonen i Alta ikke får særlig lang levetid.

Vil fjerne ny bomstasjon

Leder i Fremskrittspartiet i Alta, Bengt Rune Strifeldt sier at de jobber opp mot sentrale personer for å få fjernet bommen.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

– Det har med inntjening og trafikkgrunnlaget å gjøre, at det er et dårlig prosjekt, forklarer Strifeldt.

– Et vilt prosjekt

Alta-ordfører Laila Davidsen (H) bekrefter at bomstasjonen i Alta har vært et tema hos Høyres nordnorske stortingsbenk. I likhet med Strifeldt ønsker hun den fjernet.

Ifølge Davidsen er det beregnet at bilistene som passerer Hjemmeluft skal bidra med nærmere 400 millioner kroner i løpet av bomstasjonens levetid. Av disse er det kun 160 millioner som skal gå til selve veien. Resten går administrasjon og utgifter for å kreve inn pengene.

– Dette er blant de villeste bompengeprosjektene i landet, og kommer til å bli vurdert på nytt, sier hun.

Rabatter til naboene

I kommunestyremøtet mandag var det imidlertid ikke fjerning av bomstasjonen som sto på dagsorden, men rabattordninger for dem som bor like forbi bomstasjonen og som er avhengig av å komme seg inn til Alta.

Mot stemmene til Frp, Venstre og Kystpartiet ble det vedtatt å gi 40 prosent rabatt til de cirka 90 husstandene i Saltvika, Kvenvik, Simanes, Mathisdalen og Mathisfoss. Pengene hentes fra allerede øremerkede midler i kommunens parkeringsfond.

Fra før av er det vedtatt at ingen skal måtte betale for mer enn 60 passeringer per måned. Dette gjelder alle bilister.

Arbeiderpartiets gruppeleder Monica Nielsen viser til at rabattordningen var lovet av kommunestyret allerede for tre år siden. Hun mener det ikke er rettferdig å gi tilsvarende rabatter for dem som enda lenger unna Alta og bomstasjonen, eller dem som kjører andre veien, fra Alta til Kåfjord, for jobb eller fritidsaktiviteter.

– Dem som bor i Talvik og jobber i Alta har fått en kortere reisetid inn til Alta. Det vil gi en innsparing på tid og drivstoff. Det vil være det samme for dem som bor i Alta og jobber i Kåfjord. Rabattordningen skal favne om dem som bor i det området som er rundt selve bomstasjonen, men ikke får fordelene med at vi har fått en ny og trygg vei, sier hun.

Vil fjerne ny bomstasjon1

Arbeiderpartiets gruppeleder, Monica Nielsen, viser til at rabattordninger har vært lovet lenge.

Foto: Robin Mortensen/NRK / NRK

Ville heller asfaltere

Alta Frp, Venstre og Kystpartiet ønsket ingen ytterligere rabattordninger utover maksgrensen på 60 månedlige passeringer. De foreslo heller å bruke pengene på asfaltering av veien i Mathisdalen.

– Vi mener at vi ivaretar alle med den ordningen som allerede er vedtatt. Nå blir det slik at det nesten er naboer som forskjellsbehandles. Da er det mer riktig å bruke kommunens penger på et varig tiltak for beboerne som blir berørt av bomstasjonen. Og da mener vi det er mer riktig at dem får en bedre vei istedenfor å gi subsidier som bare varer i noen år, sier Frp-leder Bengt Rune Strifeldt.

Likevel er Frp-lederen glad det er kommet ny vei.

– Den burde kommet for lenge siden, allerede da den ble ferdig prosjektet på 1980-tallet. At den kom med bompenger, det er et samfunnsøkonomisk ulønnsomt prosjekt, står han på.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark