Widerøe fikk problemer i morgentimene i dag ved Bodø lufthavn, fordi avisingsutstyret var pakket bort for sommeren. Resultatet var innstillinger og forsinkelser, til passasjerenes store frustrasjon.
Stasjonssjef Thor Bremnes i Widerøe forteller at de faktisk hadde to biler stående klar med avisingsvæske, men at det kan ta fra 15 til 24 timer å få varmet bilene opp.
– Vi har bilene i beredskap, ferdig oppvarmet, til mellom 10. og 12. mai. Etter det så står bilene der, men det krever opp mot et døgn å få varmet væsken opp.
Utgangshastigheten på væsken må være minimum 60 grader, mens temperaturen inne i tanken må nå 80 grader før bilene tas i bruk. Det tar tid når det er snakk om store mengder væske.
Bremnes sier at snøfallet i dag ikke var meldt tidsnok til at de fikk god nok tid til å forberede seg.
– Vi bygger på erfaring, og vi har aldri opplevd at dette har vært en utfordring etter 1. mai tidligere.
I stand til å ta unna tilfeldig snøfall
Men lenger sør i landet, på Værnes flyplass, forteller mannskapet hos Widerøe Ground Handling at de har ferdig oppvarmet væske stående på tanken ut mai.
Som i Bodø, har de to biler stående med slik væske på tanken.
– Vi hadde en hendelse for fire-fem år siden der vi ble overrasket av snøfall i begynnelsen av juni. Basert på den hendelsen har vi valgt å opprettholde en viss sikkerhet ut mai, sier Lars Jørgen Svendsen hos Widerøe Ground Handling på Værnes.
Svendsen vil være forsiktig med å uttale seg om forholdene i Bodø i dag.
– Det jeg kan si generelt er at vi med en slik løsning er i stand til å ta unna tilfeldig snøfall i mai.
Forberedt
Thor Bremnes i Bodø sier at målsettinga selvfølgelig er at dette ikke skal skje igjen. En mulig løsning kan være å kjøre høyere varme på bilene, slik at det tar kortere tid å få de klare til kamp mot plutselig snøfall.
– Utfordringen er at væsken ikke kan stå så lenge på tanken uten at den blir brukt. Høyere temperatur betyr at væsken kan varmes opp fortere. Samtidig så forringes også væsken raskere, og må skiftes ut.
Det blir altså en avveiningssak, der mye baserer seg på tidligere erfaring.
– Vi fører en loggbok fra år til år. Etter hendelsen i dag har vi slått anleggene på, og er forberedt på dagene som kommer. Så vil vi vurdere hva vi kan gjøre med hensyn til fremtiden.