Hopp til innhold

Endelig klart for «Nordstjernen» på tv

Entusiaster fra hele Europa sikret seg plass og ble med MS «Nordstjernen» siste reis i mars. NRK var selsvsagt med på den historiske ferden, og i romjula sendes programmet på NRK1.

NRK-fotograf Ola Helness på vei opp masta på MS Nordstjernen

NRK-fotograf Ola Helness på vei opp masta på MS Nordstjernen.

Foto: Helge Lyngmoe

Den er liten, værbitt og uten luksusen som er i de nye hurtigrutene. Likevel er «Nordstjernen» kanskje det absolutte symbolet på selve hurtigruta langs leia.

– Verdens eldste hurtigrute er nå på sitt siste cruise fra Spitsbergen til Bergen. Når skipet legger til kai i Bergen lørdag er det over i vår regi, sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten.

Skipet ble lagt ut for salg i februar i år, men så langt har interessen vært laber.

Fortsatt ikke solgt

– Det har vært noen interessenter, men vi har ikke kommet i mål med noen kjøpere foreløpig. Nå legges den i opplag i Fiskarstrand i Møre og Romsdal, sier Norum.

Vinteren for 56 år siden, la den fra kai og ut på sin første reis mellom nord og sør. Og siden da har den vært et kjærkommet syn for folk langs kysten av Norge.

Ingen andre hurtigruter har seilt så lenge opp og ned kysten som MS «Nordstjernen». Det er den siste av de gamle hurtigruteskipene som har klare linjer tilbake til fortiden. I mars la den ut på sin aller siste ordinære hurtigrutetur fra Kirkenes til Bergen.

Entusiaster fra hele Europa sikret seg plass og ble med på denne historiske ferden for den gamle hurtigruta. NRK var også med for å dokumentere den siste ferden, og nå foreligger et 50 minutters langt TV-program som skal sendes på NRK1 i romjula.

Båten som påvirket menneskenes liv

Helt siden MS «Nordstjernen» la ut på sin jomfruferd i 1956 og fram til i dag, har den gjort inntrykk på de som har reist med den. For noen ble en tilfeldig reise med den avgjørende for resten av deres liv.

I NRK-dokumentaren møter vi mennesker som har et nært forhold til akkurat den båten. Det var her om bord livene deres ble endret for alltid.

"Nordstjernen" i Bergen

NRK-fotograf Ola Helness og reporter Helge Lyngmoe går i land i Bergen 22. mars. I romjula får du se resultatet.

Foto: Hanne Marie Molde

– Mange har et nostalgisk forhold til «Nordstjernen». Skipet representerer en annen tid og en kystkultur som er i ferd med å gå over i historien. Noen har et helt spesielt forhold til båten. For eksempel Birger og Karin Strøm i Øksnes som møtte hverandre på en tilfeldig reise med Nordstjernen i 1963, og som siden har holdt sammen. Det er snart 50 år siden, og de har i dag barn og barnebarn. De er tilbake der det hele startet, sier Helge Lyngmoe, som har regien på dokumentaren.

De gamle hurtigrutene er blottet for luksus, men de gir likevel en unik opplevelse for de som reiser med den. Det gynger og stamper. Det knirker og trekker fra vindu. Lugarene er enkle og trange, og passasjerene kommer tett på hverandre og mannskapet som jobber om bord.

Satt på prøve en siste gang

Stor bølger slår inn over MS Nordstjernen på den siste reisen

Stor bølger slår inn over MS Nordstjernen på den siste reisen.

Foto: Helge Lyngmoe / NRK

I programmet «Siste dans med Nordstjernen» ser vi Norge pakket inn i alle årstider. På Finnmarkskysten blåser det opp til storm og orkan. Den gamle sliteren blir utfordret av værgudene en siste gang. Men heller ikke denne gangen klarer uværet å stanse hurtigruta.

I dokumentaren får vi tydelig se hvilke krefter som er i sving når det blåser som verst på Finnmarkskysten. Stormen og orkanen hindret heller ikke NRK-teamet i å filme underveis, men det var krevende.

– Det vanskeligste var å holde kamera stødig. Men med noen Petter Smart-løsninger klarte vi likevel å stå ute på dekk og filme det frådende havet som raste i vinden, sier fotograf Ola Helness.

I alt brukte de fem forskjellige kameraer for å få de mest optimale bildene fra turen.

Folkefest langs kysten

Salutt for Nordstjernen ved siste anløp i Trondheim

Salutt for Nordstjernen ved siste anløp i Trondheim.

Foto: Jon Rokseth

Et hurtigruteanløp er daglig rutine i havnene. Men på denne reisa ble den gamle kjenningen mottatt med fest og jubel, en hyllest til båten og hurtigruta som har vært så viktig for de ulike lokalsamfunnene.

– Det var musikkorps, ordførere og folkevandring til hurtigrutekaiene. Alle ville ta farvel med Nordstjernen. Men det var også noen spesielle dager for de som jobbet om bord. Ved nesten alle havnene gikk mannskapet på dekk og vinket med flagg til de som ventet på kaiene, sier Helge Lyngmoe.

Noen hadde jobbet nesten en mannsalder om bord, mens andre hadde bare vært der i noen måneder. Felles for dem var kjærligheten til den lille sorte dama. «Nordstjernen» er kjent for å ha et godt arbeidsmiljø, og mannskapet blir tettere sveiset sammen enn det de blir på de store hurtigruteskipene.

Jakter på spøkelset Ernst

MS Nordstjernens siste reis

UTSIKTEN FRA MASTA: Blir «Nordstjernen» fredet, blir den det tiende fartøyet i Norge som får den vernestatusen.

Foto: Ola Helness / NRK

«Nordstjernen» har sitt eget spøkelse. Han går under navnet Ernst og har vært med «Nordstjernen» i alle år.

Mange har sett skygger av ham eller hørt merkelige lyder. I TV-dokumentaren prøver teamet å finne ut mer om ham. Hvem er han og treffer vi ham?

– Vi møter mennesker som har sin historie om Ernst. Det var mystiske forhold nede i korridoren, og det får man se mer av i programmet, sier Helge Lyngmoe, som ikke vil røpe alle hemmelighetene om spøkelset.

«Siste dans med Nordstjernen» tar deg med på en reise langs Norge i 2012, men også en reise tilbake i tid og spennende møter med mennesker som har sine minner og opplevelser fra den eldste hurtigruta på leia.

Fikk vernestatus i 2007

Siste reis med Nordstjernen

GJENG FRA SANDNESSJØEN OMBORD PÅ SISTE TUREN: F.v Steinbjørn Mentzoni, Trond Carlsen, Torund Åkerøy, Tor Erik Hansen, Lisbeth Hansen, Nils ArthurKvalnes og Arnt Svinøy.

Foto: Ola Helness / NRK

I 2007 fikk skipet vernestatus, men nå vurderer Riksantikvaren og totalfrede hele «Nordstjernen». Det innebærer at det ikke går an å gjøre store endringer på skipet.

– Vi gjør dette fordi «Nordstjernen» representerer det ypperste vi har innenfor norsk maritim historie. Båten er det man kan kalle kystens svar på stavkirkene i innlandet, sier Alexander Ytteborg som er seksjonsleder for fartøy og tekniske kulturminne hos Riksantikvaren.

Blir «Nordstjernen» fredet, blir den det tiende fartøyet i Norge som får den vernestatusen. Skibladner er fra før det mest kjente eksempelet.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.