Knut Arve Isaksen ved Rognan Auto tar imot biler som har fått elg i frontruta i øvre Saltdal.
– Denne bilen er sannsynligvis et totalvrak. Den kan fikses, men det vil ikke lønne seg. Til det er skaden for stor. Elgen har truffet fronten, på siden og bak på bilen. Det er til og med merker på taket, forteller Isaksen.
Til alt hell ble ikke personene i bilen skadet i elgkrasjen i helga.
Januar er den måneden i året hvor flest elger blir påkjørt i trafikken. De siste to månedene har mer enn 120 elg blitt påkjørt langs veiene i Nordland. Saltdal er ett av stedene hvor elgen trives. Og med høy trafikk og høy fart på E6 gjennom dalen, er det mange som får elgen i fronten av bilen.
Verre før
Men det er færre elger som må bøte med livet i dag enn på 1980- og 90-tallet. Saltdal ser nå resultater av arbeidet som skal forebygge slike uhell. Det skyldes en rekke tiltak iverksatt av kommunen, Vegvesenet og innbyggerne selv.
- Les også: – Bare flaks at elgpåkjørselen ikke endte verre
- Les også: Derfor ender elgen i frontruta di
– Prioritet nummer en er å fjerne matfatet langs veiene. Det viktigste vi gjør er hogst langs E6, sier utmarkskonsulent Rune Berg i Saltdal kommune.
Det andre man har fått til er en avtale med Vegvesenet om å brøyte ned og fjerne brøytekanter.
– Når du fjerner 60–70 centimeter høye brøytekanter, når bilenes frontlys lengre, de stopper ikke i brøytekanten. Da ser du elgen tidligere, sier Berg.
Egne elgløyper
Et annet tiltak som har vist seg svært effektivt er å preparere «elgløyper» eller snøskutertraseer for elgen i marka.
– Disse ser vi blir brukt. En annen ting er å hugge skog, slik at elgen har mat. I tillegg har Saltdal økt avskytingen av elg fra 2013 til 2014 for å redusere stammen, sier Berg.
Med økende snømengder og lavere temperaturer, trekker elgen ned mot vei og bebyggelse.
– Så lenge du greier å holde elgen med mat, holder den seg borte fra veiene.