– Det er en forferdelig følelse å kjøre på et så stort dyr, selv om det ikke laget noen lyd, forteller Per Albrigtsen fra Bodø. - De kommer som et skudd ut foran bilen, det var nesten ikke til å tro hvor raskt det skjedde.
Fjerde juledag var Per Albrigtsen med på å opprettholde skadestatistikken som viser at mørketida er høytid for elgpåkjørsler.
Bare i Nordlands politidistrikt har det vært minst 120 påkjørsler siden november, det betyr at cirka to elger blir påkjørt hver dag, enten på vei eller av tog.
I 2012 ble totalt 1857 elg påkjørt av bil i Norge. Ifølge ettersøksjeger Jonar Hagen er elgen på vandring etter jul, for å bytte beite, og han ber folk følge nøye med langs veien.
Kua kommer ofte med kalven
Albrigtsen befant seg på E6 på tur nordover på julebesøk, da han cirka 3 mil nord for Fauske traff på flere elger.
– Først så jeg to voksne elger ved siden av veien, og da reduserte jeg heldigvis hastigheten. Men litt lenger bort spratt en liten elgkalv fram foran veien, og Albrigtsen hadde ingen mulighet til å stoppe. – Det var bare å vente på smellet, forteller han til NRK.no.
Måtte avlives
Albrigtsen ringte straks til politiet, og var så forutseende at han fikk merket av stedet med en plastpose surret rundt en gren.
Dette gjorde at viltnemnda fikk oppsporet kalven raskt, men siden bakfoten var brukket, var det ikke annet å gjøre enn å avlive den.
– Lykken var at han var så liten at han bare skvatt ut til siden så jeg ikke fikk han i frontruta, forteller Albrigtsen på telefon fra Kvæfjord, der han er på besøk hos sin bror.
– Veldig ekkelt å kjøre på et så stort dyr
Men turen nordover var ikke bare lykkelig. Fronten og panseret var blitt sammenkrøllet, og kupevarmeren fungerte ikke lenger.
– Det var jo en 10-12 kuldegrader ute, så jeg var glad da jeg kom på ferga og kunne kjøpe meg en varm kopp kaffe, sier Albrigtsen, som skjønner at han var heldig i sammentreffet som kunne endt så mye verre.
– Hadde vært en større elg og jeg hadde holdt større fart, kunne det knust frontruta. Jeg hadde 30 km/timen da det smalt, og kollisjonsputa ble ikke utløst, forteller Albrigtsen, som likevel har tenkt mye på dyret som måtte bøte med livet.
–– Det er veldig ekkelt å kjøre på og skade et så stort dyr.
Elgen er på vandring
Bare nå i helga har det vært tre påkjørsler på Helgeland, og én i Meløy. I ett av tilfellene hadde en elgokse brukket ryggen, og ettersøksjeger i Rana, Jonar Hansen, sier til NRK.no at det er mye fælt å se på i jobben hans.
– Når de er hardt skadd, kommer de seg ikke langt, men legger seg ned. Om de knekker en fot, kan de komme seg langt av sted før vi finner dem. I dag har Jonar vært og lett etter en elg som ble påkjørt av ikke bare én, men to biler.
– Først kom en bil bort i elgen så den falt på veien. Deretter kom bil nummer to, som ikke klarte å stoppe og svinge unna, selv om den klarte å bremse nesten helt ned, forteller Jonar Hansen til NRK.no.
Hansen måtte bruke tre timer på å lete etter elgen i Dunderlandsdalen i Rana i dag, og underveis så han etter blod og knekte føtter. I dag ble elgen friskmeldt, selv om ettersøksjeger Hansen nok regner med at den er slått gul og blå.
Trafikkdøden øker for elgen
I Norge har vi en økende elgstamme, og samtidig har trafikken både langs vei og jernbane økt betraktelig de siste ti årene. Det blir derfor vanskelig å tro at vi kan unngå slike påkjørsler fullstendig.
For leder i viltnemnda i Bodø, Johan Bakke, er det uansett viktig å få understreket at i alle fall vi som bilførere kan påvirke utfallet positivt om det er elg i veibanen der vi kjører.
Elgen kommer aldri alene
– Første regel er å forstå at elgen sjelden kommer helt alene, sier Bakke til NRK.no.
– Det kommer gjerne ei elgku først, fulgt av en eller to kalver. Det er ofte elg nummer to som blir påkjørt, forteller Bakke. Så om du har klart å svinge unna én elg, må du ikke tro at faren er over. Bakke mener det beste er å sakke helt ned, og kanskje stoppe bilen helt.
Et annet moment, som burde være en selvfølge, er å sakke farten i områder der det står skilt som varsler om elg. Dette er Per Albrigtsens store oppfordring til andre bilister etter at han selv var så uheldig å krasje med elg.
– Kjør saktere, og gjerne litt lavere enn fartsgrensen om du kjører om morgenen eller i skumringen. Hold utkikk etter elg, og reduser farten betraktelig om du ser en elg. Albrigtsens erfaring, selv om han kjørte i 30 km/t opplevde han at elgen kom ekstremt raskt ut i veibanen. – Man tror jo det beste, at det ikke skal skje noe, men det var en svært ekkel opplevelse.
En tredje ting å tenke på, er at elgen beiter om morgenen, og i skumringstiden. Og når det faller snø, beveger den seg mye.
– Når det blir snø i skogen, trekker elgen ned mot veien, forteller Johan Bakke.
Per Albrigtsen, som kjørte på elg på tur til Kvæfjord, setter kursen sørover mot Bodø igjen mandag morgen. Han regner med at turen skal gå greit, og satser på å kjøre hjem i dagslyset.
– Men jeg har fått beskjed fra verkstedet at jeg kjører på eget ansvar, sier Albrigtsen til NRK.no.
Viktig å vite hvor elgen går
Salten politidistrikt har laget en oversikt der de gule prikkene viser hvor det er flest elgpåkjørsler. Vaktleder Mads Bernhoff sier at i Salten er det særlig langs kystriksveien, og på riksvei 80 mellom Fauske og Bodø, og fauskemyrene at mye elg påkjøres.
– Elgpåkjørsler er høyaktuelt nå, sier Bernhoff til NRK.no, som også har hatt jegere ute på let i dag etter en skadet elg i Glomfjord i Meløy kommune. Varselet var at kalven hadde fått skadet bakfoten, men den ble ikke funnet. – Ofte er det ku og kalv som går sammen, minner Bernhoff på.
Les også:
Les også: