Hopp til innhold

Denne tunnelen er full av udetonert dynamitt

Statens vegvesen visste ingenting om de store mengdene udetonert dynamitt i Umskardtunnelen før flere ladninger gikk av og skadet er arbeider. Resultatet er forsinkelser og budsjettsprekk.

Dyrt dynamittfunn i Umskardtunnelen

Under arbeidet i Umskardtunnelen gikk plutselig flere skjulte ladninger av udetonert dynamitt av. Resultatet ble at en gravemaskinfører fikk en skade på hørselen.

Vedlikeholdsarbeidet i Umskardtunnelen på E12 øst for Mo i Rana har vært planlagt i lang tid.

Telehiv har i flere år vært et problem i tunnelen som ble åpnet i 2006, og Statens vegvesen skulle bruke høsten på å rette opp i dette.

Med under arbeidet gikk plutselig flere skjulte ladninger av udetonert dynamitt av, skriver Rana Blad.

Trommehinna sprakk

– Vi fikk en nestenulykke ganske umiddelbart, forteller seksjonsleder i Statens vegvesen, Ole-Johan Bogfjellmo til NRK.no.

Ole Johan Bogfjellmo

– Det er selvsagt beklagelig at slikt kan skje, sier Ole-Johan Bogfjellmo i Statens vegvesen.

Foto: Lars Petter Kalkenberg / NRK 2010

Dermed stoppet de arbeidet og gikk igjennom arbeidsprosedyrene for gjennomføringen av vedlikeholdsarbeidet.

– Men så kom det flere småsmeller, etterfulgt av et litt større der vedkommende som satt i gravemaskinen fikk en skade på hørselen.

Føreren skal ha slått skuffa i berget, noe som forårsaket smellet. Ruten på maskinen sprakk, og føreren sprengte trommehinnen.

Han skal likevel ikke ha fått større fysiske skader etter ulykken som skjedde i månedsskiftet august-september.

– Kunne blitt katastrofe

Etter ulykken gikk arbeiderne mer forsiktig fram og begynte å lete etter mer sprengstoff.

Da tunnelen ble lagt ble det anlagt sprengningsganger på fem meter inn i berget, skriver avisa.

– I ett av disse rørene hadde ikke noe av dynamitten eksplodert.

– Jeg kan bare tenke meg hva som hadde skjedd hvis denne salven hadde gått av mens folk jobbet der. Det hadde blitt katastrofe, sier Bogfjellmo til Rana Blad.

Det har også vært flere nestenulykker i tunnelen under vedlikeholdsarbeidet.

– Det er selvsagt beklagelig at slikt kan skje, sier Bogfjellmo til NRK. Han understreker at de er opptatt av sikkerheten.

– Med tanke på sprengstoffmengden så er det viktig at vi gjør det vi kan for å få gjort denne jobben så trygt som mulig, slik at vi ikke får flere skader.

(artikkelen fortsetter under)

Umskardstunnelen utenfor

Vedlikeholdsarbeidet i Umskardtunnelen blir forsinket etter funn av udetonert dynamitt.

Foto: Frank Nygård / NRK

– Ingen fare for bilistene

Bogfjellmo anslår overfor NRK at det er snakk om noen titalls kilo med udetonert sprengstoff totalt, men avviser at bilistene som har kjørt gjennom tunnelen har vært i fare.

– Det skal mye til for å detonere sprengstoffet, både høyt trykk og varme. Sprengstoffet ligger en meter under asfalten, så den risikoen har vært null.

Nå blir vedlikeholdsarbeidet sannsynligvis utsatt.

Det betyr kostnadsoverskridelser for prosjektet som i utgangspunkt skulle koste 50 millioner kroner.

– Vi får jo helt klart merkostnader nå, men hvor mye vet jeg ikke ennå. Vi må inn med nytt utstyr, og forsinkelsene koster, forteller seksjonslederen, og fortsetter:

– Men om det blir millioner eller noen hundre tusen, får vi heller komme tilbake til. Noe regnestykke vil jeg ikke begi meg utpå nå.

Forsinkelser

I utgangspunktet skulle vedlikeholdsarbeidet være ferdig til jul.

Mye tyder på at det vil ta lengre tid nå, innser Ole-Johan Bogfjellmo.

– Vårt håp er at vi skal greie dette til jul, altså innenfor fristen. Men vi må være realistiske, og da trenger vi sannsynligvis noen måneder på nyåret.

I verste fall vil det ikke bli trafikk gjennom tunnelen hele vinteren, noe som betyr omkjøring over Umskardet hele vinteren.

– Det håper vi å slippe, men vi jobber for å løse dette på beste måte. Igjen er det bare å beklage, avslutter han.