Trafikken på høyfjellsovergangene er stor i vinterferien, men mange bilister vet ikke helt hva de gir seg ut på når de skal kjøre i kolonne. Mandag var sikten på flere av fjellovergangene i Nordland så dårlig at fem biler kolliderte og andre kjørte seg fast.
– Vi ser stadig vekk at bilistene er totalt uforberedt på snøinfernoet som møter dem, sier Tore Sande, som er brøytebilsjåfør på Saltfjellet i Nordland.
Menn i T-skjorte
– Vi ser mye rart i kolonnekøen. Menn i T-skjorter som skal over fjellet i snøstorm er ikke uvanlig. Varme klær i bilen er et must, sier Sande.
Utstyr som spade og slepetau bør være standardutstyr i bilen om vinteren. Bilistene må også være forberedt på lang ventetid før de kommer med i en kolonne.
– Det er ikke alltid at hjelpen er nær, og da er det avgjørende å ha noe å komme seg løs med. Ha også alltid en matbit og varm drikke i med i bilen i tilfelle det blir timevis med venting.
- Følg trafikken på NRK Trafikk
Brøt opp bommen
Kollegaen Øyvind Andre Pedersen har kjørt brøytebil i 18 vintre, og må stadig trå til for å hjelpe folk løs.
– Ofte kunne de kommet seg løs på egen hånd dersom de hadde hatt spade i bilen.
Sjåfører uten varme klær i iskalde biler kan være ganske nedkjølte når hjelpen kommer.
– Det verste var en sjåfør som hadde klart å bryte opp bommen ved Sørelva og la i vei over Saltfjellet i uvær – med to små barn i bilen. Han ble politianmeldt.
Sommerdekk
Utenlandske vogntogsjåfører på sommerdekk midt på vinteren skaper også hodebry. Brøytesjåførene har myndighet til å avvise trafikanter som de mener kan få problemer.
– Disse sjåførene får ikke være med kolonnen før de er skikkelig skodd.
Folk som får trøbbel på fjellet tror mange at brøytesjåførene også driver som bilbergere.
– Selv om vi alltid hjelper, har vi egentlig ikke ansvar for bilberging. Det hender at folk i ettertid krever erstatning dersom bilene er skadet. Det kan bli en del kjeft, sier Pedersen.