Om kort tid legger Avinor fram en plan for framtidens flyplasstruktur på kortbanenettet.
Det kan innebære store endringer i forhold til hva flyreisende er vant til i dag.
– Dagens struktur koster Avinor dyrt, og vi må vurdere alternativene, sier strategidirektør i Avinor, Jon Sjølander.
– Flyene er bussen for folk
Bakgrunnen for arbeidet er Avinors behov for å kutte kostnader og den nye nasjonale transportplanen som skal vedtas i 2017.
– Vi vil foreslå hvordan strukturen skal være for de mindre flyplassene i Norge. Vi vil vurdere om det er noen flyplasser som må legges ned, eller om man bør gå for å effektivisere det vi har, sier Sjølander.
Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Hill Marit Olsen, er opptatt av at man opprettholder en desentralisert flyplasstruktur også i framtiden.
– Med den geografien, bosetningsmønsteret og den næringsstrukturen vi har, er et fylke som Nordland helt avhengig av en desentralisert flyplasstruktur. Flyene er bussen for folk i Nordland, sier Olsen.
Avgjørelsen klar i mai
I dag har 9 av 10 nordmenn under en og en halv time reisevei til nærmeste flyplass.
5. mai legger Avinor fram anbefalingen for om mindre flyplasser i landet har livets rett eller om dagens kart bør endres.
Men Avinor vil ikke foreløpig forskuttere hvor mange flyplasser de ønsker å legge ned, eller om de eventuelt vil bygge nye.
Til slutt er det opp til Stortinget å avgjøre fremtidens flyplasstruktur, noe som vil skje om to år.