De svarte boksene fra postflyet gir Havarikommisjonen nye svar om hvorfor flyet med 4,5 tonn post styrtet mellom den svenske innsjøen Akkajaure og norskegrensa, skriver Dagbladet i dag.
– Vi har hørt på de siste samtalene om bord forut for flystyrten, men vil foreløpig ikke kommentere hva vi hører, sier undersøkelsesleder og stedfortredende generalsekretær Jonas Bäckstrand i den svenske Havarikommisjonen til NRK.
– Spesielt å høre samtalen
Det var to piloter om bord, en 42 år gammel flykapteinen fra Spania og en 34 år gammel styrmannen fra Frankrike, som begge omkom. Han innrømmer at det var en spesiell opplevelse å lytte på lydopptaket fra taleregistratoren.
– Ja, det er alltid spesielt, sier Jonas Bäckstrand.
To dager etter at postflyet styrtet noen kilometer fra grensen mellom Norge og Sverge ble en hel svart boks og flere deler fra den andre svarte boksen funnet.
Den ene boksen var helt intakt, mens den andre var delvis intakt. Begge ble sendt til analyse hos den franske havarikommisjonen, som hadde det rette utstyret for å analysere dataene.
Håp om snarlig svar
– Lydopptakene gjør at vi har en hypotese om hva som skjedde. Men vi må vente på analysen fra ferdsskriveren, som inneholder teknisk informasjon om hvordan flyet har manøvrert. Informasjonen fra de to boksene må sammenstilles, og det er et komplisert arbeid. Om en til to uker kan vi si mer, sier Beckstrand.
Flyet var på vei med post fra Gardermoen til Tromsø da det fredag 8. januar styrtet like øst for grensen til Norge i det svenske høyfjellet. Allerede søndag ble det funnet levninger av mennesker blant vrakrestene.
Flyet sendte ut et mayday-signal klokka 00.20 natt til fredag, før det forsvant fra radaren. De siste radarbildene viste at flyet var 120 kilometer nordøst for Bodø, inne på svensk territorium. Om lag to og en halv time senere fant to norske jagerfly restene av flyet.
- Les også: – Vi må vente til bakken tiner
Skal analysere vrakdeler
Alle vrakdeler som er funnet på ulykkesstedet ved innsjøen Akkjaure er svært ødelagte.
– Vi har hentet ut fire tonn vrakrester, som er omlag en tredel av flyet. Dette analysearbeidet pågår parallellt med det som skjer i Frankrike, sier undersøkelsesleder Jonas Bäckstrand i den svenske Havarikomisjonen.
Eksplosiv brann?
SVT har snakket med en ekspert som lanserer sin teori om hva som skjedde natt til 8. januar.
– Det kan ha oppstått en eksplosiv brann, som kan være årsaken til at besetningen ikke fikk tid til mer enn nødanropet, sier Ismo Aaltonen.
Han avviser motorstans, ising av vingene eller annen teknisk svikt.
– Dersom et fly får motorstans på 10.000 meters høyde kan det fortsatt holde seg oppe i 150 kilometer, sier Ismo Aaltonen.