Hopp til innhold

– Det å få fremmedlegemer inn i rotorsystemet er livsfarlig

Da redningsvaieren til et Sea King redningshelikopter røk og gikk opp i rotoren mandag formiddag, kunne ting raskt gått mye verre, mener ekspert.

INSPISERER SKADENE: Et redningshelikopter fra 330-skvadronen i Bodø måtte mandag nødlande etter at d

INSPISERER SKADENE: Et redningshelikopter fra 330-skvadronen i Bodø måtte mandag nødlande etter at det fikk en vaier i rotoren. Det er foreløpig ukjent hvor skadet Sea Kingen ble i hendelsen.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Ulykkeshelikopteret på Sollihøgda

Ambulansehelikopteret traff en høyspentlinje før det havarerte på Sollihøgda. To personer omkom, mens en tredje person ble alvorlig skadd.

Foto: Su Thet Mon / NRK

Hovedrotorhodet på luftambulanse-helikopteret som styrtet ved Sollihøgda

Hovedrotorhodet på luftambulanse-helikopteret som styrtet ved Sollihøgda.

Per Gram

FLAKS: – Her har de hatt flaks, det er det ingen tvil om, sier Per Gram, pensjonert flyger og tidligere medlem av Justisdepartementets helikopterfaglige forum.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK
Her har de hatt flaks, det er det ingen tvil om. Jeg tenker tilbake til den fatale helikopterulykka på
Sollihøgda i vinter, som til en viss grad kan sammenlignes.

Der fløy helikopteret inn i et spenn, og fikk vaieren inn i hovedrotoren.

– Når det skjer, går helikopteret som regel rett i bakken, sier pensjonert flyger og tidligere medlem av Justisdepartementets helikopterfaglige forum, Per Gram, til NRK.

Det var like før klokken ti mandag formiddag hendelsen skjedde. Et redningshelikopter fra 330-skvadronen i Bodø var ute på et treningsoppdrag med seks mann sammen med en båt fra Kystvakten.

Etter å ha heist ned en redningsmann om bord på båten, setter redningsvaieren til heisen seg fast i noe. Vaieren får et voldsomt spenn, før den ryker og havner oppe i rotoren, hvor den surrer seg fast.

Til alt hell fortsatte flymaskinen å oppføre seg normalt, slik at mannskapet kunne styre det i land på Støtt i Meløy kommune.

– Det å få fremmedlegemer inn i rotorsystemet er livsfarlig, og det skal svært lite til får det skapes ubalanse i rotoren. Hvis et av de fem stagene som er koblet til hovedrotorsystemet ryker, så kan det skape store vibrasjoner som i verste fall fører til havari. Selv små fremmedlegemer har mye å si, fortetter Gram, som selv har fløyet helikopter i mange år.

– Har vært heldige

Den i dag pensjonerte flygeren forteller om en alvorlig ulykke fra 1977, der en Sea King havarerte utenfor Sola flyplass.

Hadde et av hovedrotorbladene røket, ville helikopteret ha havarert med en gang.

Per Gram

– Den gang var det en såkalt «guideline», som brukes forut for redningsvaieren, som var årsaken. Dette er et tau som brukes for å fire ut redningsvaieren. Denne hadde viklet seg inn i hovedrotoren, og medførte at helikopteret havarerte. Alle omkom i denne tragiske ulykken, forklarer Gram.

Han har sett bildene fra den aktuelle hendelsen i Nordland mandag.

– Av bildene, ser jeg at vaieren har tatt seg helt inn til hovedrotorhodet, der bladene stikker ut. De har vært heldige. Hadde et av hovedrotorbladene røket, ville helikopteret ha havarert med en gang.

– Mannskapet har nok også vært veldig dyktige i å håndtere den situasjonen som oppstod, legger han til.

(artikkelen fortsetter under)

Fikk stålvaier inn i rotoren

DYKTIGE: – Mannskapet har nok også vært veldig dyktige i å håndtere den situasjonen som oppstod, sier Per Gram.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

– Iverksetter etterforskning

Avdelingssjef i Bodø og fungerende skvadronssjef på 330, Peer Johan Ødegaard, medgir at ting raskt kunne gått mye verre.

Avdelingssjef i Bodø og fungerende skvadronssjef på 330, Peer Johan Ødegaard

DRAMATISK: – Hvis rotoren får så store skader at den ikke kan holde helikopteret i lufta, så er det klart at da går helikopteret ned, sier fungerende skvadronssjef Peer Johan Ødegaard på 330 i Bodø.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

– Hvis rotoren får så store skader at den ikke kan holde helikopteret i lufta, så er det klart at da går helikopteret ned. Så her har mannskapet vært igjennom en relativt dramatisk hendelse, sier han til NRK.

Han reiste selv ut til Støtt etter å ha fått beskjed om hendelsen.

– Nå blir det iverksatt etterforskning for å finne ut hva som egentlig har skjedd, og hvor store skader det er på maskinen. Vi må finne ut hva som kan repareres og hva som ikke kan repareres, så får vi ta det videre derifra.

– Hva skjer videre nå?

– Maskinen blir stående her noen dager. Vi vet ikke helt hvor omfattende skader det er, og om maskinen må fraktes til Bodø for reparasjon, avslutter han.

Setter ned kommisjon

Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH) besluttet tidligere i dag at det skal settes ned en egen undersøkelseskommisjon som skal granske denne hendelsen.

– Den vil bestå av en egnet gruppe med fagpersonell. De vil nå ta helikoptret nærmere i øyesyn, men hvor og hvordan det skjer er for tidlig å si noe om nå, sier informasjonsoffiser Ivar Moen i FOH.

– Vi er veldig glade for at dette gikk så bra som det gikk. Det kunne fort gått mye verre når man får en slik vaier i rotoren, fortsetter han.

Moen legger til at FOH er veldig opptatt av at man skal oppklare årsakssammenhengen i denne ulykken.

Mannskapet hentes til Bodø

HENTES TIL BODØ: Mannskapet ble mandag ettermiddag hentet til Bodø med en annen Sea King.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK