Hopp til innhold

– Har ikke brutt noen lover

– VG skriver at vi har brutt loven, men det er feil. Vi har alle papirer i orden, sier Rune Teisrud – direktør for stiftelsen som eier MS Sjøkurs. VG tilbaviser selv at de har skrevet dette.

MS Sjøkurs hadde en lettere bunnberøring.

Se sommerbåtens grunnstøting her.

Det var i natt at NRKs sommerbåt MS Sjøkurs grunnstøtte på vei fra Brønnøysund til Træna. Båten slapp unna med noen skraper i lakken, men det kunne gått langt verre. Farvannene utenfor Træna er kjent som noen av de mest utfordrende i Norge.

Sertifiserte dykkere fra Redningsselskapet har inspisert baugen på båten og
Sjøfartsdirektoratet og Veritas var i ettermiddag om bord i båten for å undersøke skaden.

– Alt i henhold til regelverket

I etterkant av grunnstøtingen skrev VG at kapteinen manglet godkjenning til å føre skipet i farvannene nord for Mo i Rana, men dette tilbakeviser direktør Rune Teisrud i Sørlandets seilende skoleskibsinstitution, som eier MS Sjøkurs.

– Alle våre navigatører har selvfølgelig alle navigasjonspapirer i orden. Både kapteinen og førstestyrmannen har sertifikat D1 som er det høyeste kapteinssertifikatet du kan ha. De kan seile over hele verden. Alt er i henhold til regelverket, forklarer han.

VG sier til NRK.no at de har blitt feilsitert på dette.

Vi har ikke skrevet at båten har brutt loven, vi har skrevet at den seilte uten godkjenning, men med dispensasjon, sier redaksjonssjef Jan-Erik Lauré i VG.

Nye regler

Den 01.01.2011 ble det innført nye regler om krav til los eller en person med såkalt farledsbevis på båter over 24 meter. Farledsbevisene deles inn i soner over Norge. I en overgangsperiode frem til 01.01.2014 har en rekke båter fått dispensasjon til å seile uten slike farledsbevis, deriblant MS Sjøkurs.

–Vi har ikke brutt noen som helst lov. I en overgangsperiode frem til første januar 2014 slipper Sjøkurs å ha navigatører med farledsbevis, forklarer Teisrud.

Teisrud får støtte fra Kjetil Borhaug, rådgiver i Kystverket.

– Det er helt riktig ut i fra vår vurdering. Det foreligger ikke noe brudd på forskriftene fordi både båten og navigatørene tilfredsstiller kravene som gjelder for passasjerfartøy.

MS Sjøkurs vil uavhengig av det siste døgns hendelser få om bord personale med farledsbevis i morgen.

– Når vi kommer til Henningsvær skal vi ha mannskapsbytte, og der får vi om bord en overstyrmann og en førstestyrmann som har farledsbevis for hele kysten. Men det er som sagt ingen krav om dette, og disse skulle om bord da uansett, byttet har vært planlagt i lang tid, forklarer Rune Teisrud.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

OK å seile videre

Dykkeren fra Redningsselskapet måler skrapen i MS Sjøkurs.

En dykker fra Redningsselskapet måler skrapen i MS Sjøkurs.

Foto: Redningsselskapet

Prosjektleder Rune Møklebust i NRK forteller at grunnstøtingen ble oppfattet som ganske udramatisk av NRKs ansatte på båten.

– Det var overraskende, men opplevdes ikke som dramatisk. Det hele roet seg fort, forklarer han.

Det er Sjøfartsdirektoratet som bestemmer MS Sjøkurs videre skjebne.

– Dette er også i henhold til regelverket. Når et fartøy er innblandet i en slik berøring skal Sjøfartsdirektoratet om bord for å ta forklaring av kaptein. Vi har hatt dykkere nede med kamera for å se på skaden og så skal Sjøfartsdirektoratet bestemme om vi får lov til å fortsette reisen.

Bildene av skipets baug viser at det kun er skraper i malingen.

Sjøfartdirektoratet har i ettermiddag inspisert MS Sjøkurs, og meldte i etterkant fra om at skipet har tilletelse til å seile videre.

Sommeråpents sending fra Træna sendes i dag som normalt på NRK1 klokken 21.25.