Med rapporten Digital music consumption and digital music access kan en nå se hvilke musikkvaner vi har på internett.
Det er Nielsen Music, et ledende firma på forskning innen musikksektoren, som står bak rapporten på bestilling fra MIDEM, en av de viktigste sammenkomstene for å finne løsninger i musikkbransjen.
Ser mye musikk
Undersøkelsen er gjort online med deltakere fra 53 land. Ved å studere brukeradferden til 26 644 personer over en tremånedersperiode, sitter de nå igjen med oppsiktsvekkende tall.
Les også:
Den mest populære formen for musikklytting er ifølge rapporten å «se» musikk. Nærmere 60 prosent av deltakerne sier de har sett musikkvideoer på en datamaskin i løpet av perioden. Hovedkanaler for dette er YouTube og lignende nettsteder.
Fortsatt mye ulovlig nedlasting
Hakk i hel følger den store bekymringen for musikkbransjen. Nesten 50 prosent av deltakerne sier at de ulovlig har lastet ned musikk i løpet av perioden. Tallene varierer stort fra hvilket kontinent en kommer fra.
(Artikkelen fortsetter under avstemningen)
Hvordan hører du på ny musikk?
Høyest ut kommer mennesker fra Asia, Sør-Amerika og Midtøsten/Afrika. I Europa og USA er tallene betydelig mindre. Rapporten påpeker at tallene ikke reflekterer volumet av antall nedlastede låter.
Tallene for personer som lovlig har lastet ned musikk er dystre. 17 prosent av de spurte sier de har betalt for enkeltsanger som de har lastet ned på datamaskinen sin. Bare ni av 100 sier de har kjøpt hele album digitalt på nettet.
Streaming øker
Omtrent av en av fire sier de streamer musikk til PCen sin. Av de med smarttelefoner gjør 21 prosent det samme. 23 prosent sier de har sett musikkvideoer på mobiltelefonene sine, og en av fem har lastet ned musikk til mobilen.
Les mer om nedlasting, fildeling og streaming!
Konklusjonen i undersøkelsen er, i motsetning til CD-æraen, at det nå ikke finnes et produkt som passer alle. Når det nå eksisterer så mange kanaler hvor en kan eksponere, distribuere og selge musikk, er mulighetene større enn noen sinne. Dette er også dens største fienden. Det blir på mange måter en «catch-22»-situasjon.