Hopp til innhold

The Beatles får mer igjen for hver låt i iTunes enn andre artister

The Beatles kom seint inn i iTunes fordi de forhandlet om en spesiell avtale som gir bandet direkte betaling.

The Beatles-poster i en Apple-butikk i Santa Monica, USA

The Beatles-poster i en Apple-butikk i Santa Monica, USA.

Foto: GABRIEL BOUYS / Afp

The Beatles i Apples iTunes

I november ble The Beatles endelig tilgjengelig i Apples musikkbutikk iTunes.

Foto: JUSTIN SULLIVAN / Afp
The Beatles Abbey road

«Abbey Road» har vært det mest populære av Beatles-albumene i iTunes.

Foto: plateomslag
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I november 2010 var det mange som kunne glede seg over at katalogen med alle platene til The Beatles endelig ble tilgjengelig for lovlig, betalt nedlasting på iTunes. Det tok svært lang tid før partene; The Beatles, plateselskapene EMI og Sony ATV og Apple Corps klarte å få i havn avtalen.

Særavtale

Nå vet vi antagelig grunnen til hvorfor det tok så lang tid. Det viser seg nemlig at The Beatles trolig har brukt tid på å forhandle fram en særavtale, som gir dem mer igjen for hver kjøpte låt, enn andre artister.

Nyhetsbyrået Reuters rapporterer om en grensesprengende avtale der det kan virke som plateselskapet EMI er blitt spilt ut på sidelinjen i forhold til de digitale rettighetene til Beatles-musikken.

Den vanligste modellen artister forholder seg til er bygget på at et plateselskap samler inn inntektene fra platesalget og fordeler dette på de forskjellige rettighetshaverne.

Tredelte rettigheter

Rettighetene til en plate er vanligvis tredelt; opphavsrettighetene – den som skriver tekstene og komponerer musikken, utøverrettighetene – til de som fremfører musikken og tilvirkerrettighetene – til de som har finansiert innspillingen.

I tillegg er det en pågående debatt om den digitale framstillingen av en låt utløser andre rettigheter enn en fysisk framstilling – for eksempel på en cd-plate.

Advokatfullmektig Christian Wadahl Uhlen, som er juridisk rådgiver i Gramart (artistenes interesseorganisasjon i Norge), mener Beatles har vært smarte og tidlig ute.

- Var tidlig ute

- Sånn jeg forstår dette får Beatles pengene direkte og ikke via EMI. Det er vanskelig å svare generelt på hvorfor det er sånn. Men trolig har Beatles vært tidlig ute med å lage et eget selskap for å håndtere rettigheter. Noe man har sett bre om seg senere, forteller Wadahl Uhlen.

Han mener det er sånn at rettighetene til The Beatles sin musikk er delt mellom EMI og Sony ATV. Sony ATV har opphavsrettighetene, mens EMI administrerer utøver- og tilvirkerrettighetene.

Les også:

- Beatles får både tilvirker- og utøverrettigheter, mens opphavsrettspengene går til Sony ATV, kan det virke som, sier advokaten som forteller at dette er en retning man beveger seg i ellers i bransjen også.

- Står friere

- Det er nok en retning man går i. I dag har man teknikken som gjør det mye billigere å lage en innspilling, så man står mye friere til hvordan man vil få den distribuert.

- Det har vært en økning i lisensavtaler, der artisten sjøl eier masteren (originalopptaket), kontra artistavtaler der selskapet eier de rettighetene. Mens andre igjen kun har rene distribusjonsavtaler, sier han.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB