I november 2010 var det mange som kunne glede seg over at katalogen med alle platene til The Beatles endelig ble tilgjengelig for lovlig, betalt nedlasting på iTunes. Det tok svært lang tid før partene; The Beatles, plateselskapene EMI og Sony ATV og Apple Corps klarte å få i havn avtalen.
- Les også:
Særavtale
Nå vet vi antagelig grunnen til hvorfor det tok så lang tid. Det viser seg nemlig at The Beatles trolig har brukt tid på å forhandle fram en særavtale, som gir dem mer igjen for hver kjøpte låt, enn andre artister.
Nyhetsbyrået Reuters rapporterer om en grensesprengende avtale der det kan virke som plateselskapet EMI er blitt spilt ut på sidelinjen i forhold til de digitale rettighetene til Beatles-musikken.
Den vanligste modellen artister forholder seg til er bygget på at et plateselskap samler inn inntektene fra platesalget og fordeler dette på de forskjellige rettighetshaverne.
Tredelte rettigheter
Rettighetene til en plate er vanligvis tredelt; opphavsrettighetene – den som skriver tekstene og komponerer musikken, utøverrettighetene – til de som fremfører musikken og tilvirkerrettighetene – til de som har finansiert innspillingen.
I tillegg er det en pågående debatt om den digitale framstillingen av en låt utløser andre rettigheter enn en fysisk framstilling – for eksempel på en cd-plate.
Advokatfullmektig Christian Wadahl Uhlen, som er juridisk rådgiver i Gramart (artistenes interesseorganisasjon i Norge), mener Beatles har vært smarte og tidlig ute.
- Var tidlig ute
- Sånn jeg forstår dette får Beatles pengene direkte og ikke via EMI. Det er vanskelig å svare generelt på hvorfor det er sånn. Men trolig har Beatles vært tidlig ute med å lage et eget selskap for å håndtere rettigheter. Noe man har sett bre om seg senere, forteller Wadahl Uhlen.
Han mener det er sånn at rettighetene til The Beatles sin musikk er delt mellom EMI og Sony ATV. Sony ATV har opphavsrettighetene, mens EMI administrerer utøver- og tilvirkerrettighetene.
Les også:
- Beatles får både tilvirker- og utøverrettigheter, mens opphavsrettspengene går til Sony ATV, kan det virke som, sier advokaten som forteller at dette er en retning man beveger seg i ellers i bransjen også.
- Står friere
- Det er nok en retning man går i. I dag har man teknikken som gjør det mye billigere å lage en innspilling, så man står mye friere til hvordan man vil få den distribuert.
- Det har vært en økning i lisensavtaler, der artisten sjøl eier masteren (originalopptaket), kontra artistavtaler der selskapet eier de rettighetene. Mens andre igjen kun har rene distribusjonsavtaler, sier han.