Hopp til innhold

The Beatles får mer igjen for hver låt i iTunes enn andre artister

The Beatles kom seint inn i iTunes fordi de forhandlet om en spesiell avtale som gir bandet direkte betaling.

The Beatles-poster i en Apple-butikk i Santa Monica, USA

The Beatles-poster i en Apple-butikk i Santa Monica, USA.

Foto: GABRIEL BOUYS / Afp

The Beatles i Apples iTunes

I november ble The Beatles endelig tilgjengelig i Apples musikkbutikk iTunes.

Foto: JUSTIN SULLIVAN / Afp
The Beatles Abbey road

«Abbey Road» har vært det mest populære av Beatles-albumene i iTunes.

Foto: plateomslag
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I november 2010 var det mange som kunne glede seg over at katalogen med alle platene til The Beatles endelig ble tilgjengelig for lovlig, betalt nedlasting på iTunes. Det tok svært lang tid før partene; The Beatles, plateselskapene EMI og Sony ATV og Apple Corps klarte å få i havn avtalen.

Særavtale

Nå vet vi antagelig grunnen til hvorfor det tok så lang tid. Det viser seg nemlig at The Beatles trolig har brukt tid på å forhandle fram en særavtale, som gir dem mer igjen for hver kjøpte låt, enn andre artister.

Nyhetsbyrået Reuters rapporterer om en grensesprengende avtale der det kan virke som plateselskapet EMI er blitt spilt ut på sidelinjen i forhold til de digitale rettighetene til Beatles-musikken.

Den vanligste modellen artister forholder seg til er bygget på at et plateselskap samler inn inntektene fra platesalget og fordeler dette på de forskjellige rettighetshaverne.

Tredelte rettigheter

Rettighetene til en plate er vanligvis tredelt; opphavsrettighetene – den som skriver tekstene og komponerer musikken, utøverrettighetene – til de som fremfører musikken og tilvirkerrettighetene – til de som har finansiert innspillingen.

I tillegg er det en pågående debatt om den digitale framstillingen av en låt utløser andre rettigheter enn en fysisk framstilling – for eksempel på en cd-plate.

Advokatfullmektig Christian Wadahl Uhlen, som er juridisk rådgiver i Gramart (artistenes interesseorganisasjon i Norge), mener Beatles har vært smarte og tidlig ute.

- Var tidlig ute

- Sånn jeg forstår dette får Beatles pengene direkte og ikke via EMI. Det er vanskelig å svare generelt på hvorfor det er sånn. Men trolig har Beatles vært tidlig ute med å lage et eget selskap for å håndtere rettigheter. Noe man har sett bre om seg senere, forteller Wadahl Uhlen.

Han mener det er sånn at rettighetene til The Beatles sin musikk er delt mellom EMI og Sony ATV. Sony ATV har opphavsrettighetene, mens EMI administrerer utøver- og tilvirkerrettighetene.

Les også:

- Beatles får både tilvirker- og utøverrettigheter, mens opphavsrettspengene går til Sony ATV, kan det virke som, sier advokaten som forteller at dette er en retning man beveger seg i ellers i bransjen også.

- Står friere

- Det er nok en retning man går i. I dag har man teknikken som gjør det mye billigere å lage en innspilling, så man står mye friere til hvordan man vil få den distribuert.

- Det har vært en økning i lisensavtaler, der artisten sjøl eier masteren (originalopptaket), kontra artistavtaler der selskapet eier de rettighetene. Mens andre igjen kun har rene distribusjonsavtaler, sier han.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober