– De fleste som har vært her i dag, har vært innom for å bytte julegaver, sier Michelle Mariann.
Hun forteller at størrelsen på klær og sko er som oftest den største grunnen til at gavene som er blitt pakket opp på juleaften, blir byttet med andre salgsvarer i butikken.
– Men også fargen på plaggene og lukten på toalettartiklene er en smakssak, og derfor blir de også byttet til noe man liker, sier Michelle Mariann.
Travel dag
Ifølge Forbrukerombudet finnes ingen lovbestemt bytterett for feilfrie varer. Likevel er bytting av varer ikke noe problem i romjula.
Hos Michelle Mariann har det vært flere kunder innom i dag, som har fått seg noen nye artikler ved å levere inn julegavene sine.
– Vi krever ikke byttekort så lenge vi ser at varen er kjøpt hos oss, og i vår butikk er det ikke vanskelig å ha oversikt over det, sier Michelle Mariann.
Hun har ikke opplevd at kundene spør om å få penger for julegavene de ikke ønsker å beholde.
– Som oftest lar vi kunden få flere ting, hvis varen de bytter til er billigere en den opprinnelige varen, sier Michelle Mariann.
To gaver for en
Det gjelder en av kundene som har tatt turen innom Puls Sko Og Klær i Kautokeino.
Kunden forteller at hun har fått to av samme parfyme. Hun får byttet den ene med en annen parfyme, og får en kortholder med på kjøpet.
I utgangpunktet er det krav om at emballasjen ikke må være brutt, hvis man skal ha rett til å få byttet varen.
Michelle Mariann sier at i mindre butikker kan de være mer fleksible med byttereglene.
– Vi sjekker at varen er ubrukt, slik at vi kan selge den på nytt, sier Michelle Mariann.
Generelle byttetips
Når det gjeldet byttetips har Forbrukerombudet disse rådene å komme med:
• Det er i utgangspunktet ingen lovebestemt bytterett. Men mange forretninger tilbyr en bytteordning, og de er da i sin fulle rett til å selv sette betingelsene for bytteretten.
• Verken kjøps- og forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å bytte en vare som ikke er mangelfull. Etter jul er det riktignok vanlig praksis å gi bytterett for de fleste varer. Retten til å bytte kan enten avtales ved kjøpet, eller den følger av sedvane eller annen praksis i bransjen.
• Er det mangler ved varen, kan du kreve ny vare eller reparasjon av varen. Du kan i visse tilfeller også ha krav på avslag i prisen, heving av kjøpet eller erstatning.
• Det er alltid lurt å be om et byttekort når du handler.
• Ta vare på kvitteringen, og vær oppmerksom på at skriften kan blekne på kvitteringer som skrives ut på varmefølsomt termopapir.
• Gå tilbake til butikken så snart som mulig hvis du ønsker å bytte.
• Varen må være ubrukt og uten skader. I noen tilfelle får du ikke byttet dersom emballasjen er brutt. For hygieniske artikler, kroppsnært tøy, varer som er særlig ømfintlige, eller som taper seg raskt i verdi, må bytte avtales særskilt med selgeren.
• Som hovedregel kan du bare kreve å få byttet varen i samme butikk eller kjede som varen ble kjøpt, og du kan bytte vare mot vare.
• Som regel må selgeren godta at du bytter til en vare som er mer verdifull dersom du betaler mellomlegget.
• Du kan ikke kreve å få byttet til en vare som er vesentlig mindre verd, og kreve differansen utbetalt kontant - men du kan kreve en tilgodelapp, som vil være gyldig i tre år om ikke annet er avtalt.
• Kjøper du varen utenfor fast utsalgssted, det vil si ved dørsalg, på messe, gjennom postordre, internett e.l. gjelder angrerettloven. Den gir deg rett til å angre på kjøpet og sende varen tilbake. Angrefristen er 14 dager fra den dagen kjøper har mottatt varen. Angrerettloven krever at selger gir kjøper angreskjema og andre opplysninger kjøper trenger for å kunne angre på kjøpet i henhold til loven.
Kilde: Forbrukerrådet.