Hopp til innhold

2,2 mill innom salmesangen

2,2 millioner var innom salmesangen. Lørdag var NRK2 landets nest største TV-kanal.

Salmeboka minutt for minutt - Vår Frue kirke Trondheim

Populær salmesang: Bare Hurtigruten minutt for minutt har vært mer sett enn Salmeboka av NRKs sakte-tv-programmer.

Foto: Jon-Annar Fordal / NRK

Med en seerandel på 12 prosent hadde NRK2 gjennom sin «salmehelga» dobbelt så mange seere som de har en vanlig helg.

I beste sakte-tv-stil ble alle salmebokas 899 salmer sunget i en 60 timers direkte TV-sending som startet fredag formiddag og som ble avsluttet ved midnatt søndag kveld.

200 kor fra hele landet var med på å synge. Og i utrolig mange norske hjem satt folk og sang med. Natt og dag!

Les mer: Kulturministeren og K-sjefen dro i gang 60 timer salmesang

Deler æren med Korfobund og organister

- Dette er kjempeartig. Det er bare å takke Korforbundet og kirka som la forholdene så godt til rette for oss. En stor takk også til alle organistene som gjorde en så fantastisk innsats. Samtidig er jeg svært så stolt over alle NRK-medarbeidere som gjennom et utmerket samarbeid i alle retninger klarte å få dette til, sier regionredaktør Sigrid Gjellan ved NRK Trøndelag.

P1-sjef Sigrid Gjellan

- Responsen på sosiale medier varslet at dette slo an. Og tv-tallene er jo bare fantastiske, sier regionredaktør Sigrid Gjellan ved NRK Trøndelag etter helgas salmemaraton.

Foto: Jon-Annar Fordal / NRK

På det meste var det over en halv million som så på Salmeboka minutt for minutt.

Over en halv million på det meste

Topptallene kom fredag kveld, mens det lørdag var god seeing fra tidlig formiddag til sen kveld. Søndag ettermiddag og ut over kvelden var det også svært mange som fulgte salmesangen.

I snitt – dag som natt – var det 87 000 som var innom og så Salmeboka minutt for minutt.

Bare Hurtigruten større

Kanskje ikke overraskende var det særlig eldre som satte størst pris på salmesangen.

Men annenhver TV-seer over 12 over var innom salmesangen, og av de over 65 år var ¾-deler av alt TV-konsum i helga salmesang.

Av all NRKs sakte-TV er det bare Hurtigruten som slår Salmeboka fra minutt til minutt. Nesten tre millioner var innom og så båtferden langs norskekysten, mens over to millioner altså fulgte salmesangen.

Enorm respons på sosiale medier

- Den voldsomme responsen vi fikk på sosiale medier gjorde at vi forstod at Salmeboka minutt for minutt også slo veldig godt an hos folk. Utrolig gøy at salmesang skulle være så utrolig populært, sier regionredaktør Sigrid Gjellan ved NRK Trøndelag som hadde ansvaret for dette sakte-TV-programmet fra NRK.

Les også: Salmesongen vekker oppsikt i utlandet