Hopp til innhold

3000 taxier rammet: – Bare å beklage

Det har vært problemer for opp mot 3000 drosjer flere steder i landet i dag. Bestillinger dukket ikke opp og sentralene klarte ikke å ta imot nye bestillinger.

Taxier på Flesland

STORE PROBLEMER: Stor pågang for drosjene her på Bergen lufthavn Flesland i dag. Så mye som 3000 drosjer kan ha vært rammet av feilen i hele landet.

Foto: Jørgen Eide / NRK

Midt i en mulig busstreik oppsto det store problemer for taxiselskapene flere steder i landet i dag. Fra både Bergen Taxi, Trøndelag og flere taxiselskap i Akershus er det problemer.

– Konsekvensene var dramatiske for dem som ikke rakk dagens gjøremål. Vi har hatt passasjerer som skulle videre med tog, buss og fly som ikke rakk det, sier driftssjef Anders Mauring i TrønderTaxi til NRK.

Det er drosjeselskap som brukes datasystemet ITF som har hatt krøll mandag morgen.

Feilen i ferd med å rettes

Problemene gjaldt blant annet TrønderTaxi, Bergen Taxi, Nedre Romerike taxi, Asker og Bærum taxi, Follo taxi og Ski taxi.

Like før klokken 09.00 opplyser Grethe Pedersen i ITF at feilen er i ferd med å rettes.

– Vi har nettverksforbindelse og systemene er i drift, men om problemet er løst vil vi ikke konkludere med før en ekstern nettverksleverandør har testet systemet ordentlig. Men det ser ut til at problemet løser seg, sier Pedersen til NRK.

Kort tid etter klokken 09.00 var feilen rettet.

3000 biler rammet

Folk får bestilt bil, men alt går tregere. Det som normalt tar to sekunder tar ett minutt.

Anders Mauring, Trøndertaxi

Taxus Norge AS driver datasystemet ITF. De anslår at rundt 3000 biler er rammet av feilen.

– En bredbåndsleverandør har hatt en feil i en ruter ett eller annet sted i Norge. Det betyr at ingen av sentralene som bruker denne taksameterløsningen fikk kontakt med bilene der ute, sier daglig leder av Taxus i Akershus, Espen With-Hanssen, til NRK.

Feilen oppsto i natt og gikk ut på at drosjesentralen ikke har fått kontakt med bilene sine elektronisk.

– Problemet ligger på en hovedlinje på Lysaker. Ingen av våre biler hadde datakontakt, og vi må iverksette en kaosplan, sier driftssjef Anders Mauring i TrønderTaxi.

Jan Valeur om problemene som oppsto 28. april i taxisentraler i hele landet.

SE VIDEO: Jan Valeur i Bergen taxi om problemene.

Fikk ikke hjelp på telefon

Hos Bergen Taxi var det i natt og morges store problemer. Drosjeselskapet la i dag følgende beskjed ut på sine nettsider:

«Vi har dessverre tekniske problemer i morgen timene i dag, mandag morgen 28/04/14. Dette medfører at vi ikke kan ta imot nye bestillinger, samt at vi vil være forsinket på de allerede mottatte bestillingene våre. Vi beklager dette. »

Kunder som ringte drosjeselskapet kom i morges ikke gjennom på linjene.

Bergen taxi

RINGTE KUNDER: Hos Bergen Taxi måtte de ringe rundt til kunder og be dem finne andre måter å komme seg rundt på.

Foto: Jørgen Eide / NRK

– Den automatiske tilkoblingen mellom sentralen og bilene forsvant. Det har gjort at vi ikke har fått ut turer automatisk, sier administrerende direktør Jan Valeur i Bergen Taxi.

– Folk får bestilt bil, men alt går tregere. Det som normalt tar to sekunder tar ett minutt, sier Mauring i TrønderTaxi.

Måtte be kundene skaffe alternativ

I Bergen vet man ikke hvor mange kunder som har blitt rammet av problemene.

– Vi har levert ganske mange turer gjennom natten og morgenen, men det er kunder som ikke har fått bil.

Taxiselskapet har blant annet måtte ringe kundene sine og be dem skaffe seg transport på andre måter. NRK vet at folk som har bestilt taxi ikke har fått bestillingene sine mandag morgen.

– Vi måtte ringe turene ut til hver enkelt bil når det automatiske systemet er nede, sier Valeur.

Andre taxiselskap i Bergen opplever unormalt stor pågang mandag morgen.

Dårlig timing

Dette skjer samme dag som det var fare for en omfattende busstreik. Situasjonen var lenge uavklart før streiken ble avblåst like før klokken 07.00.

Bergen og Hordaland kunne bli spesielt hardt rammet i en streik, og mange hadde sikkert bestilt taxi for sikkerhets skyld.

Dem som har bestilt taxi for å være på den sikre siden har altså i dag måtte slite med lange køer og stengte linjer.

Beklager til kundene

I TrønderTaxi legger de seg flat overfor kundene.

– Det er bare å beklage, men dette var ikke i våre hender, sier Mauring.

– Vi blir oppgitt og fristrert, men det er fint lite å gjøre med det. Nå må vi gå gjennom beredskapen og se på om den har fungert. Vi tar en evaluering på rutinene våre. Det er helt sikkert forbedringspotensial her.