– Utrolig frekt og helt uforståelig, sier Kristian H. Bakke på Nesttun i Bergen.
Nylig oppdaget 93-åringen at noen har satt fra seg en syv meter lang båt i hagen hans, midt mellom ripsbuskene. Trolig har det skjedd en gang på senhøsten, skriver Fanaposten.
Båtsynderne har trolig brukt lastebil og kran for å heise båten inn over gjerdet til den gamle mannen.
– Langt over grensen
Nå har Bakke fått hjelp av sønnene til å politianmelde forholdet, men svaret fra politiet er nedslående: «Vi klarer ikke å finne ut hvem som eier båten, dere må fjerne den selv.»
Jon Bakke viser NRK båtvraket, som står i vannkanten ved Lille Nesttunvann.
– Dette er langt over grensen til frekkhet. På dette vannet har det aldri gått motorbåter. Farkosten har absolutt ikke noe i hagen til min far å gjøre, og det vil koste mye å få den fjernet, sukker Bakke.
Et nasjonalt problem
I den norske skjærgården ligger det talløse sprukne båtvrak. Kystvaktens beredskapssenter bekrefter at eierløse vrak er et problem i mange kommuner.
– I slike tilfeller er det ofte grunneier som sitter igjen med konsekvensene, akkurat som om noen parkerer et bilvrak på eiendommen din, sier Eli Reigstad i Bergen og Omland havnevesen til Bergensavisen.
Ønsker vrakpantordning for båt
Mette Nygård Havre er kommunikasjonssjef i renovasjonsselskapet BiR.
– Vi har aldri hørt om noe lignende og synes oppriktig synd på den gamle mannen. Det er slett ikke vanlig at noen dumper så store ting i hagen til andre folk.
– Hva bør 93-åringen gjøre?
– Veldig mye kan leveres på våre gjenvinningsanlegg, men en båt må hugges opp før den kan kastes i container. Man kan ikke forvente at en gammel mann skal i gang med øksen, så mitt råd er å politianmelde forholdet, sier Nygård Havre.
Norsk Gjenvinning har jobbet lenge for å få på plass en vrakpantordning. 80 prosent av gamle båter blir ikke gjenvunnet.
– Vi har dessverre ikke fått myndighetene med på det. Uten å ha sett denne båten vil jeg anslå at det vil koste 5000 kroner for kranbil og deponiavgift på 2000–3000 kroner. Da overtar vi jobben med å sanere vraket på riktig måte, sier kommunikasjonsdirektør Hans Henrik Torgersen til NRK.
LES OGSÅ: