Torsdagens matematikkundervisning ved Apeltun skole i Bergen ble flyttet utendørs. Elever fra første til fjerde klasse går fra post til post for å løse matteoppgaver på en litt annerledes måte.
På hver post står en eldre elev som får lære bort kunnskap ved hjelp av kreative hjelpemidler ute i skogen. Hvordan kan en papirbåt flyte, for eksempel?
– Mye gøyere å lære ute
– Det er ikke alle barn som er skrudd sammen for å sitte bak en pult dag etter dag, sier rektor ved Apeltun skole, Anita Hinna.
Ute i skogen står syv elever på en post og får tildelt ett gult ark hver. Dette blir brettet i mange ulike former.
– Hvis vi hadde brettet arket denne veien – hva er det da?
– På langs.
– Ja, helt riktig!
Isak Kristoffersen er en av 7. klasse-elevene som er assistentlærer ute i skogen.
– Det blir ikke det samme som å sitte inne og lese en bok. Det er mye gøyere å lære ute, med helt andre metoder, sier han.
På hans post blir de gule papirarkene forandret til båter. Båtene flyter av gårde på bekken, og elevene får nye svar på dagens matematiske utfordringer.
Tysk minister på besøk for å lære
Skolen har fått besøk helt fra Tyskland. Hannelore Kraft er ministerpresident i Nordrhein-Westfalen og er kommet for å observere denne måten å undervise på. Hun er veldig imponert.
– Forholdet mellom aktivitet og læring fascinerer meg. De vet hva de gjør og hvordan de skal bli bedre. Det er noe å ta lærdom av, sier Kraft.
Hun følger nøye med elevene som er fullt opptatt i matematikktimens skogsløype.
Lære bedre og hindre frafall i skolen
Klar, ferdig, gå!
En elev suser over plassen i en taubane, én tar tiden, og en annen noterer. En litt annerledes mattetime, dette.
Hva ble tiden?
5,72 sekunder blir notert, og regnestykket er i gang.
Apeltun skole prøver ut fysisk aktivitet og uteskole for å få elevene til å lære bedre, og for å hindre frafall i skolen.
– Vi skal se det beste i hver elev, hver eneste dag. Elevene skal få strekke seg og få føle på mest mulig mestring, sier Hinna.