Hopp til innhold

– Vi avslører mer om oss selv

Terskelen for å dele personlige problemer og stille modige spørsmål er betydelig lavere i sosiale medier enn i dagliglivet. – Viktig, men avslørende, mener forsker.

Facebook

FACEBOOKGRUPPER: Mange spør om råd til private problemer på sosiale medier

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

  • Har hatt en nysebyge siden kl. 09 i dag, og det gir seg ikke ... hva skal jeg gjøre?

Hele dagen kommer det spørsmål om små og store ting på Facebook-gruppen «Hjelp til alt mulig», som har over 15.000 medlemmer. Etter et par minutter kommer det svar.

Sosiale medier har lenge vært en arena der folk har søkt om hjelp til smått og stort.

Ifølge førsteamanuensis Berit Skog ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, er det likevel nokså nytt at det etableres grupper som har hjelp som eneste mål.

– Det kan for eksempel være enklere å ta opp ting i et nettforum, fordi en opplever seg som en blant mange med samme problem, sier Skog.

  • LES OGSÅ:

100 ganger om dagen

– Det begynte med at mange bekjente ville at jeg skulle sette de i kontakt med folk som kunne hjelpe med ulike problemer. Så tenkte jeg at dette må jo være genialt for Facebook, sier Øyvind Andersen fra Askøy.

Han startet gruppen for rundt to år siden. Snart er har den 15.000 medlemmer, og er trolig Norges største av slitt slag.

– Det sitter jo så mange rundt om med mye kunnskap som kan hjelpe andre. Og det ser vi ho hver dag, sier Andersen.

Øyvind Andersen

HJELPER: Øyvind Andersen startet Facebook-siden fordi han ønsker at folk skal hjelpe hverandre

Foto: Øyvind Andersen

Våger å avsløre

En slik gruppe kan være en viktig ressurs for enkelte mener Berit Skog. Hun peker på at sosiale medier har bidratt til å endre normene for hva en forteller og avslører om deg selv.

Hun tror det har blitt mindre tabu å snakke om personlige problemer.

– Det kan gjelde sykdom, sorg, problemer i kjærlighetslivet. Terskelen for å fronte slike tema er helt klart senket.

De fleste medlemmene er voksne og unge voksne, fra alle samfunnslag. Men svarene skiller seg fra det man ofte ser i vanlige kommentarfelt ifølge Berit Skog.

SE EKSEMPLER FRA GRUPPEN HER:

Hjelp til alt mulig
Foto: NRK

Ikke trakassering

Andersen sier han er innom gruppen over hundre ganger for dagen, og bruker flere timer på å lese gjennom og sørge for at folk ikke legger ut upassende ting.

– Det er alltid noen som skal ødelegge, men de fleste gjør jo ikke det.

Andersen får hjelp av et par andre til å administrere gruppen.

– Hvorfor velger du å bruke så mye tid på dette i tillegg til jobb?

– Det gir meg mye å hjelpe. Dessuten ser det ut som at hjelpeviljen smitter.

Noen som trenger en oppmuntring?

En som har blitt smittet er Anne Erica Brattlie. Hun har brukt siden til å finne folk som trenger hjelp, slik at hun kan bidra.

– Jeg tror mange blir fenget av tittelen og blir nysgjerrige på hva den representerer. «Hjelp til alt mulig» er jo flott, sier Brattlie.