Sommerferien er like om hjørnet. I løpet av få dager blir det stille på skoleplasser over hele landet. På Garnes ungdomsskole i Arna i Bergen har de vært uten foreldrearbeidsutvalg (FAU) dette skoleåret.
– Ulempen ved å være uten FAU er at vi som skole ikke har noen representanter for hele foreldregruppen å forholde oss til, sier nyansatt rektor ved skolen, Ragnhild Kaarstad.
Ikke uvanlig problem
Også andre steder i landet opplever skolene det som vanskelig å få foreldre til å stille opp og til å engasjere seg.
– Vi merker det først og fremst gjennom stadig flere henvendelser fra skoler som sliter med foreldre som ikke vil ta verv. Når man spør dem om å være klassekontakter eller bli ledere eller medlemmer i foreldreutvalgene er svaret veldig ofte at det er vanskelig, sier leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen, Elisabeth Strengen Gundersen.
Skolene har noe av ansvaret
Ifølge Strengen Gundersen har skolene selv noe av ansvaret. Foreldre føler nemlig ofte at de har liten påvirkningskraft gjennom FAU.
– Om man blir sittende i noe som ligner på et «supperåd» som nikkedukker til rektor så har man liten interesse av å være der, sier hun.
De gode unntakene finnes
– Jeg ønsket å ta aktiv del i ungene mine sitt sosiale miljø og læringsmiljø. Det sier Mildrid Kronborg Økland. Hun er nestleder i Utdanningsforbundet i Hordaland, og tidligere FAU-leder ved Møhlenpris skole i Bergen.
Ved denne skolen var foreldrene viktige pådrivere for oppussingen av skolen. Kronborg Økland mener FAU-arbeidet var viktig i denne sammenhengen.
– Ja det følte jeg absolutt.
Ved Garnes ungdomsskole har rektor Ragnhild Kaarstad nå klart å få i stand et foreldreutvalg som setter i gang sitt arbeid fra skolestarten til høsten.
– Det er bra for FAU er både viktig og nyttig, sier hun.