Foreløpige tall for fjoråret viser en nedgang fra 187 omkomne i 2013. Statens vegvesens tall viser at 152 mistet livet i trafikken i 2014.
Likevel er antallet høyere enn i 2012, og det skjer fortsatt altfor mange alvorlige ulykker i trafikken, mener Trygg Trafikk.
– Hvert tall i denne statistikken skjuler en tragedie. Det sitter mange familier, venner og lokalsamfunn igjen i sorg etter disse dødsfallene, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.
I tillegg blir om lag 700 mennesker hardt skadd hvert år på norske veier.
Se fordeling av omkomne og oversikt over fylkene nederst i saken.
Ingen omkom i Troms
Nesten hele fjorårets nedgang i antall omkomne skyldes færre bilulykker. I 2013 døde 130 førere og passasjerer i bil. I 2014 er det tilsvarende tallet 93, viser den foreløpige oversikten.
Vi ser en liten økning i drepte fotgjengere og syklister. Fordi antallet døde på veiene totalt sett går ned, utgjør de myke trafikantene nå en større andel av de omkomne.
I fjor var to av ti trafikkdrepte en fotgjenger eller syklist. Blant de øvrige trafikantgruppene er det små endringer.
Det er stor forskjell på hvor i landet ulykkene skjer. Troms fylke gikk gjennom hele fjoråret uten omkomne i trafikken. I Sogn og Fjordane døde en person på veiene, mens fylkene Buskerud og Akershus har flest trafikkdrepte med henholdsvis 18 og 17.
Av fjorårets omkomne var 110 menn og 41 kvinner. Mer enn syv av ti drepte var med andre ord menn.
Kontroller effektivt
Det er mange som jobber for å forhindre nye ulykker. Her gjør blant annet politiet, fylkeskommunene, Statens vegvesen og Trygg Trafikk en innsats. Likevel vet vi at det kommer til å skje nye ulykker i 2015.
– Du kan bidra til at dette ikke skjer med deg og din familie. Det gjør du best ved å holde farten nede, bruke bilbelte, konsentrere deg om trafikken og kjøre rusfritt, sier Johansen.
Det er disse fire årsakene som oftest går igjen når Statens vegvesen analyserer dødsulykkene.
Forskning har tidligere vist at en sterk økning i politikontroller vil være blant de aller mest effektive tiltakene for å hindre omkomne i trafikken.
Synlig politi viktig
Kontroller kan avdekke og stoppe trafikanter som råkjører, er ruset, sender tekstmeldinger eller dropper bilbelte.
– Det hindrer folk fra å skade seg selv, sine nærmeste og andre i trafikken, sier Johansen.
Han mener det er viktig at folk ser politiet ute på veiene.
– Hvis folk tror det er en stor sjanse for å bli oppdaget, bryter færre loven, sier direktøren i Trygg Trafikk.
I 2015 ønsker Johansen seg klare politiske signaler om at trafikkontroller er viktige. Det må følges opp med penger, slik at politiet får jobben gjort.
– De gjør en god innsats, men mangler ressurser, sier han.
Trygg Trafikks statistikk over omkomne i hvert fylke i 2014 (NB! Statistikken tar utgangspunkt i 151 omkomne totalt, mens Statens vegvesens statistikk viser 152 omkomne). Tall for 2013 i parentes:
Østfold 7 (7)
Akershus 17 (10)
Oslo 4 (7)
Hedmark 10 (8)
Oppland 7 (10)
Buskerud 18 (19)
Vestfold 6 (6)
Telemark 8 (8)
Aust-Agder 3 (4)
Vest-Agder 6 (6)
Rogaland 9 (19)
Hordaland 11 (15)
Sogn og Fjordane 1 (12)
Møre og Romsdal 8 (13)
Sør-Trøndelag 10 (9)
Nord-Trøndelag 11 (9)
Nordland 10 (12)
Troms 0 (7)
Finnmark 5 (6)
SUM 151 (187)
Fordeling omkomne 2014 (tall for 2013 i parentes):
Bilførere 68 (99)
Bilpassasjerer 25 (31)
Motorsyklister 20 (21)
Mopedister 2 (3)
Syklister 12 (10)
Fotgjengere 17 (16)
Akende 0 (2)
Andre 7 (5)
Kilde: Trygg Trafikk