Hopp til innhold

Vil bruke 150 millioner på å sikre vraket

U-864 skal sikres for 150 millioner i 2015. På Fedje håper de fortsatt regjeringen skal gå inn for heving av vraket.

Ubåtvrak
Foto: Kystverket / Scanpix

I mai konkluderte Kystverket med at det var bedre å dekke til den omstridte ubåten enn å heve den.

Frp har tidligere vært forkjempere for å heve vraket, men har vært vagere på dette punktet etter at de kom i regjering. Nå ligger det inne 150 millioner kroner til ubåten i statsbudsjettet for neste år.

Pengene som kommer over Samferdselsbudsjettet skal brukes til å etablere en støttefylling for å sikre den ustabile skråningen under vrakets baugseksjon, for å hindre ytterligere kvikksølvforurensing.

Midlene kommer som forventet for Fedje-ordfører Kristin B. Handeland (Ap).

– Jeg er ikke overrasket. Det ligger inne i rapporten fra Kystverket at denne støttemuren måtte bygges uavhengig av hva som skal gjøres videre, sier Handeland.

Hun håper fortsatt regjeringen vil gå inn for heving.

– Både Frp og Høyre gikk ut og garanterte det før de kom i regjering, og det er ikke noe som har endret seg siden da. Så jeg forventer at det følges opp, og har ikke fått noen andre signaler, sier Handeland.

– Dårlig på klima og miljø

Bergen Venstre er raskt ute med å kritisere statsbudsjettet, og særlig samferdselsdelen.

– Statsbudsjettet er for dårlig på klima og miljø. Et av Venstres viktigste krav kommer til å være et kollektivløft for byene, sier bystyrerepresentant Erlend Horn.

– Både regjeringen og byrådet i Bergen har forpliktet seg til at veksten i storbyene ikke skal føre til økt biltrafikk, men at økt transportbehov skal tas med buss, bane, sykkel og gange. Å få bærekraftige byer er et av de viktigste klimatiltakene vi har. Da trenger vi en mye større satsing på storbyene enn dette budsjettet legger opp til.

Også Ap i Bergen mener budsjettet er dårlig for byen.

– Etter å ha hørt på Monica Mæland og resten av byrådet klage høylytt år etter år om at staten svikter Bergen, hadde jeg trodd at når hun selv kom i regjering skulle vi få mer penger enn før. Hadde jeg vært Høyre- eller Frp-velger nå så hadde jeg følt meg lurt, sier Marte Mjøs Persen, leder i Bergen Ap.

– Kommunen har anslått at Bergen vil tape rundt 150 millioner i frie inntekter under den nye regjeringen. De økningene vi ser i statsbudsjettet i dag, dekker knapt tapte skatteinntekter. Blir dette budsjettet vedtatt, vil det føre til kutt i viktige kommunale tjenester - de viktigste tjenestene for folk flest, sier hun.

SV-leder Audun Lysbakken mener regjeringen har lagt frem «et budsjett for Oslo vest».

– De store skattekuttene til de rikeste vil merkes best på Oslos vestkant, mens den manglende satsingen på fellesskap vil forsterke de økonomiske problemene i Bergen og føre til kutt i skole og omsorg i mange vestlandskommuner. Her mangler det store samferdselsløftet som vestlendingene ble lovet. Veksten i jernbanebudsjettet er altfor lav, og jeg savner nye satsinger på Bergensbanen, sier Lysbakken.

Her er de mest sentrale punktene på Samferdselsdepartementets liste for Hordaland på statsbudsjettet:

Vei

  • 300 millioner kroner er foreslått til E39 Svegatjørn-Rådal.
  • Det er prioritert midler til å starte arbeid med å utbedre Bømlafjord-, Masfjord- og Bjørsviktunnelene og Nordhordlandsbrua på E39.
  • Det er satt av midler til planlegging av prosjektet E16 Voss-Arna.
  • I budsjettforslaget er det også satt midler til planlegging prosjektet E134 Haukelifjell.
  • Det prioriteres midler til å starte arbeid med skredsikring av Joberget på riksveg 13 i Granvin, og til å starte arbeidene med skredsikring av riksveg 13 Deildo i Ullensvang.
  • Det er satt av midler til planlegging av prosjektet riksveg 13 Oddadalen i Odda kommune.
  • Det er satt av midler til planlegging av prosjektet Riksveg 555 Sotrasambandet. Prosjektet planlegges som et OPS-prosjekt.
  • Regjeringen foreslår å øke investeringsrammen for fylkesveier til 248,4 millioner kroner, mot 176 millioner kroner i 2014.
  • Det er over budsjettet til Kommunal- og moderniseringsdepartementet satt av 39 millioner til kompensasjon for merutgifter til å oppfylle tunnelforskrifter på fylkesveiene.

Jernbane

  • Vel 400 millioner er satt av til arbeidet med dobbeltspor for tog mellom Bergen og Arna.
  • 95 millioner kroner er satt av til fornyingstiltak på Bergensbanen. Midlene skal brukes til kjørevegens underbygning på strekningene Haugastøl-Myrdal og Dale.

Belønningsordning og bymiljøavtale

  • Departementet tar sikte på at pågående lokale prosesser i Bergen med videreføring av bypakken, arealplanlegging og lokal bompengefinansiering vil føre til at det relativt raskt blir aktuelt med forhandlinger om bymiljøavtaler også i denne regionen.

Luftfart

  • I budsjettforslaget er det satt av midler til å dekke kostnadene ved flygeinformasjonstjenesten (AFIS) ved Stord lufthamn, Sørstokken. Dekningen skjer innenfor en foreslått samlet bevilgning på 21 millioner kroner til slik tjeneste ved de tre lufthavnene Stord, Skien og Notodden. I tillegg er det foreslått å sette av 12 millioner kroner til å videreføre det statlige driftstilskuddet til Stord lufthamn.

Kystforvaltning

  • Innenfor en foreslått bevilgning på 173,4 millioner kroner til farledstiltak er det satt av midler til å starte tiltak for ”Innseiling Bergen”, i kommunene Askøy og Bergen.
  • Innenfor en foreslått bevilgning på i alt 358,3 millioner kroner til tiltak i fiskerihavner er det satt av midler til tiltak i Salthella fiskerihavn i Austevoll kommune.
  • Regjeringen foreslår i alt 64 millioner kroner i tilskudd til kommunale fiskerihavnetiltak. Innenfor den foreslåtte bevilgningen får Sund kommune om lag 11 millioner kroner i tilskudd til kai og flytebrygge i Porsvika.
  • I 2015 er det aktuelt å bruke planleggingsmidler til prosjektet ”Nordlig innseiling Bergen.”

Ubåtvraket U-864

  • Det er viktig å komme i gang med tiltak for å hindre ytterligere kvikksølvforurensning fra ubåtvraket U-864 og den forurensede havbunnen ved vraket. Første del av dette miljøtiltaket er å etablere en støttefylling for å sikre den ustabile skråningen under vrakets baugseksjon. Kostnadene er beregnet til 150 millioner kroner, og det fremmes forslag om en slik bevilgning for 2015. Støttefyllingen må ligge stabilt før yttererligere arbeid med vraket kan igangsettes. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med forslag til videre håndtering.