Hopp til innhold

Totning med egen bilfabrikk

Stefan Solberg på Lena tager hva han haver når han skal lage bilene sine. Årets svennestykke er en 1931-modell, der ramma kommer fra en citroen, motoren fra et militært overskuddslaget, bensinlokket fra spritproduksjon og dashbordet er laget av ei bjørk i hagen.

Den norske elbilen Think blir i dag laget av Valmet i Finland, men tidligere hadde Norge en stor bilproduksjon. I Hamar ble det laget elektriske biler og motorsykler, en slåmaskinfabrikk på Gjøvik bygde smale biler med trekarosseri og hjul som kunne erstattes med ski.

Lager egne veteranbiler

Dette er Stefan Solbergs femte bil.

Foto: Jan Vidar Lie Pedersen
Lager egne veteranbiler

Bilen bærer merket 'Solberg Automobilfabrikk'.

Foto: Jan Vidar Lie Pedersen
Lager egne veteranbiler

I garasjen står flere prosjekter.

Foto: Jan Vidar Lie Pedersen

I Lillehammer ble det montert Ford T og Willts Knight. I alle mjøsbyene ble det bygd buss og bilkarosserier ved lokale karosserifabrikker.

Både Brumunddal, Moelv, Ilseng, Gjøvik, Hamar, Lillehammer og Fåberg hadde egne karosserifabrikker.

På Raufoss var og er det produksjon av bildeler, mens den eneste rene bilfabrikken ligger i dag ved det gamle ysteriet på Lena. Der holder Stefan Solberg til.

Hans femte bil har et messingmerke med «Solberg automobilfabrikk» på dashbordet.

Lagde kopi av den første bilen

Stefan Solberg har til daglig reparert traktorer og andre landbruksmaskiner. Han har konstruert rullestoler og beltetraktorer, og mellom alle konstruksjonene har han også hatt tid til å pusse opp veteranbiler.

For et forsikringsselskap bygde han opp igjen en gammel brannbil.

For egen regning har han bygd en kopi av verdens første bil, en Benz fra 1885. Den ble laget av deler fra slåmaskin og messingdunker, og står i dag på Norsk Kjøretøyhistorisk museum i Lillehammer.

Siden har det blitt hjemmebygde karosserier på flere biler. Mesterstykket er hans blå sportsvogn. Byggingen av den bilen startet med at Solberg handlet inn karosseriverktøy, og ville prøve seg som karosserimaker. I stedet for å lage enkeltdeler, satset han på å bygge en hel bil.

Ramme fra Lillehammer

I Lillehammer kjøpte han for flere år siden en kombinert Citroën-Opel. Karosseriet var tysk, mens ramma var fransk. Denne 1931-modellen ble grunnlaget for den nye bilen. Motoren var en Volvo B18 som var kjøpt inn fra militært overskuddslager uten å ha tilbakelagt en eneste kilometer.

Felgene kommer fra en Hudson Terraplan, et amerikansk bilmerke som for lengst er blitt historie.

En detalj som bensinlokket er fra spritapparatet på Norske Potetindustrier i Gjøvik. Dashbordet og dørkarmene er fra ei bjørk som Solberg felte i hagen. Panser, dører, bagasjelokk, skjermer og alle andre karosseridetaljer laget Solberg selv i sitt verksted.

Salmakerarbeidet ble også ei svenneprøve, med dørtrekk og setetrekk i skinn. Alle blanke deler, slik som radiatorkappa, ble pusset ned av bilbyggeren og sendt til forkromming.

Eget merke

Solbergs sportsvogn er utstyrt med et eget merke spesialdesignet av bilbyggeren. Radiatorpynten er en kombinasjon av Citroëns tannhjul og Austins gamle varemerke. Samme merke er også brukt under bagasjelokket bak.

Retningslysene er innebygd i fronten, og radiatoren lagde han selv slik også kappa ble. Et uttall av små og store deler ble laget, og ideer ble plukket vilt fra det andre bilfabrikker hadde funnet ut av finurlige detaljer.

– Men alt sammen startet med at jeg tegnet bilen på et kjempestort gråpapir på verkstedgulvet. Der fikk jeg den i full størrelse, og deretter løste de enkelte problemene som oppsto undervegs, sier bilbyggeren.

Rask bil

Med en Volvo B18-motor under panseret, en motor egentlig beregnet for ei av forsvarets bandvogner, er det en kvikk sportsbil totningen har bygd.

Med større felger enn vanlig, ble det en rask bil. Konstruktøren antar at ei toppfart på 140 kilometer vil være mulig.

Det er blitt flere turer med Solbergs selvbygde sportsvogn allerede og han tar sikte på å delta i Folldalsløpet i sommer, et veteranvogn som arrangeres i Folldal i juni. Der trives Solberg med sine selvbygde biler.

Veteranvognløp

I sommer er det flere muligheter å oppleve veteranbiler kjøre løp i Innlandet.

  • Fredag 6. mai: Lucas Memorial i Lillehammer. Et nattløp som hedrer Joseph Lucas, mannen som oppfant mørket.
  • Lørdag 29. mai. Flåklypa Grand Prix. Løpet i Lom er også Norgesløp og blir landets største veteranvogn løp til nå med nærmere 500 deltakere.
  • I juni arrangeres Totenløpet, Valdresløpet, Folldalsløpet og Hamarløpet.
  • I august arrangeres Helgeøya rundt og Lillehammerløpet.