I 2014 har jernbanen vært stengt i ni helger og en hel uke mellom Minnesund og Hamar, og mange har måttet ta buss for tog. På grunn av vedlikehold, utbygging, flom og solslyng har togene i Hedmark og Oppland stått mye stille.
Neste år er det planlagt sju helger med stengninger på strekningen Oslo- Lillehammer. I tillegg stenges strekningen mellom Eidsvoll og Hamar i 23 dager i september og oktober når det forberedes påkobling av dobbeltspor. Dermed blir det enten buss eller drosje for passasjerene.
Bussjåføren kan ikke sjekke togbillett
Salgs- og markedsansvarlig i NSB, Øyvind Aasheim, sier at verken drosjesjåføren og bussjåføren kan kontrollere togbilletten din.
– Det er kundens ansvar å ha billett, sier han.
Særlig er det vanskelig for NSB å kontrollere passasjerene på buss for tog, når det er på grunn av uforutsette hendelser.
– Det er vanskelig når alt skjer plutselig og man kan ha 300 reisende på en bussholdeplass, sier Aasheim.
Men han legger til:
– Vi tar kontroll, og setter inn det mannskapet vi har tilgjengelig. Vi tar stikkprøver og det viser seg at de fleste har det i orden.
På noen av de mindre stasjonene er det ikke billettautomat, og da har kunden rett til å kjøpe billett på toget uten ekstra avgift. Aasheim innrømmer at det blir et problem når det går buss for tog.
– Der har vi en utfordring. Og så lenge bussjåføren ikke skal kontrollere billett henviser vi kunden til å kjøpe på nsb.no eller mange bruker også appen vår. Den har blitt veldig populær, sier Øyvind Aasheim.
- Les også:
Vedlikehold og utbygging stenger jernbanen
Vi står altså foran et år med mange planlagte stengninger. Det skal gjøres mye arbeid på jernbanelinja. Blant annet utbygging av dobbeltspor ved Mjøsa.
– Trøsten er at når vi åpner igjen så kjører togene på et nytt dobbeltspor mellom Minnesund og Kleverud. Da kan de suse av gårde i 200 kilometer i timen langs Mjøsa, sier Kjell Bakken, pressekontakt i Jernbaneverket.
Det er også satt av penger til vedlikehold på grunn av solslyng, flom og utbygging, både nord og sør for Lillehammer.
– Generelt vedlikehold er også viktig, for vi er på etterskudd med vedlikehold av den gamle banen, forteller Bakken.
Bakken forteller at de ønsker å unngå at pendlerne må ta buss for tog i ukedagene, men at det ikke alltid er mulig å holde.
Øyvind Aasheim i NSB er også opptatt av passasjerenes beste.
– Når vi har buss for tog, så er vår førsteprioritet å få kunden fram. De skal merke minst mulig til det, avslutter Aasheim.