Hopp til innhold

Sjekker ikke billettene på buss for tog

Også neste år må mange togpassasjerer kjøre buss for tog på grunn av arbeider på jernbanen. NSB innrømmer at det er et problem at de ikke alltid får sjekka om folk har billett. For det kan ikke bussjåførene gjøre.

Tog på Hamar stasjon

TOG: Et tog fra NSB på Hamar stasjon. Mange av togene må stå mye stille, også neste år.

Foto: Stine Vandevjen Olsen

I 2014 har jernbanen vært stengt i ni helger og en hel uke mellom Minnesund og Hamar, og mange har måttet ta buss for tog. På grunn av vedlikehold, utbygging, flom og solslyng har togene i Hedmark og Oppland stått mye stille.

Neste år er det planlagt sju helger med stengninger på strekningen Oslo- Lillehammer. I tillegg stenges strekningen mellom Eidsvoll og Hamar i 23 dager i september og oktober når det forberedes påkobling av dobbeltspor. Dermed blir det enten buss eller drosje for passasjerene.

Bussjåføren kan ikke sjekke togbillett

Øyvind Aasheim, NSB

PRIORITERER KUNDEN: For Øyvind Aasheim er passasjerene viktigst.

Foto: Knut Røsrud / NRK

Salgs- og markedsansvarlig i NSB, Øyvind Aasheim, sier at verken drosjesjåføren og bussjåføren kan kontrollere togbilletten din.

– Det er kundens ansvar å ha billett, sier han.

Særlig er det vanskelig for NSB å kontrollere passasjerene på buss for tog, når det er på grunn av uforutsette hendelser.

– Det er vanskelig når alt skjer plutselig og man kan ha 300 reisende på en bussholdeplass, sier Aasheim.

Men han legger til:

– Vi tar kontroll, og setter inn det mannskapet vi har tilgjengelig. Vi tar stikkprøver og det viser seg at de fleste har det i orden.

På noen av de mindre stasjonene er det ikke billettautomat, og da har kunden rett til å kjøpe billett på toget uten ekstra avgift. Aasheim innrømmer at det blir et problem når det går buss for tog.

– Der har vi en utfordring. Og så lenge bussjåføren ikke skal kontrollere billett henviser vi kunden til å kjøpe på nsb.no eller mange bruker også appen vår. Den har blitt veldig populær, sier Øyvind Aasheim.

Folk er ærlige og kjøper billett selv om de vet det er buss for tog.

Øyvind Aasheim, NSB

Vedlikehold og utbygging stenger jernbanen

Vi står altså foran et år med mange planlagte stengninger. Det skal gjøres mye arbeid på jernbanelinja. Blant annet utbygging av dobbeltspor ved Mjøsa.

– Trøsten er at når vi åpner igjen så kjører togene på et nytt dobbeltspor mellom Minnesund og Kleverud. Da kan de suse av gårde i 200 kilometer i timen langs Mjøsa, sier Kjell Bakken, pressekontakt i Jernbaneverket.

Kjell Bakken, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket

VEDLIKEHOLD: Kjell Bakken er pressekontakt i Jernbaneverket og forteller at flom, solslyng, utbygging og vedlikehold er grunnen til at togene stopper og busser må settes opp.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Det er også satt av penger til vedlikehold på grunn av solslyng, flom og utbygging, både nord og sør for Lillehammer.

– Generelt vedlikehold er også viktig, for vi er på etterskudd med vedlikehold av den gamle banen, forteller Bakken.

Bakken forteller at de ønsker å unngå at pendlerne må ta buss for tog i ukedagene, men at det ikke alltid er mulig å holde. En av disse pendlerne er Håvard.

Det er skikkelig ulempe for publikum, men vi prøver å gjøre dette i helgene, og i fellesferien. Men noen ganger må vi gå utover det, for å bli ferdig.

Kjell Bakken, Jernbaneverket
Tog på Drammen stasjon
Foto: Knut Skyllingstad / NRK

Øyvind Aasheim i NSB er også opptatt av passasjerenes beste.

– Når vi har buss for tog, så er vår førsteprioritet å få kunden fram. De skal merke minst mulig til det, avslutter Aasheim.