Katinka Solbakken fra Elverum er en av stadig flere nordmenn som har ekstrem matallergi. Hun må holde seg unna en rekke matvarer og får stadig bekreftelser på at andre ser på henne som rar, sart og vanskelig.
Problemstillingen var det nok mange som kjente seg igjen i, og saken tronte helt øverst av de mest leste nettartiklene i 2014.
– Det er det samme mønsteret som går igjen, og det er at det er enkle, hverdagsnære ting som får oppmerksomhet. I sosiale medier er det på samme måte, sier digitalstrateg Ine Thereze Gransæter.
Hun har fulgt nyhetsutviklingen og delekulturen i sosiale medier i år, og har på oppdrag fra NRK Hedmark og Oppland gått gjennom de sakene som er mest delt og lest på våre nettsider og i sosiale medier.
Her er lista over de mest leste sakene:
- Stadig flere får matallergi
- – Vi var ikke gode nok foreldre
- – Norge må få nytt flagg!
- Alvorlig ulykke på E6
- E6 langs Mjøsa blir ny
- Birken-syklister drakk vaskemiddel
- Den ene elgen etter den andre dukket opp
- Barna lærer mobbing av mor og far
- Aleksander døde av medisinen sin
- Kaos når alle jakter «hvitt gull»
Topp tre på nett: Menneskelige faktorer og nasjonalt symbol
Gransæter har konsentrert seg om «topp tre», og mener de alle har noe til felles, nemlig den menneskelige faktoren.
– Jeg tror for eksempel den mest leste saken, om matallergi, treffer så bra fordi den handler om noe som har vært debattert mye i år, forklarer hun.
Sak nummer to på lista, om paret fra Skreia som holdt på å miste omsorgen for barnet sitt, tror Granzæter har fått mange lesere fordi den handler om manges største frykt i livet, nemlig at det skal skje barna våre noe.
– Saken om flagget dreier seg om noe mange er opptatt av og har et forhold til, det er vårt nasjonalsymbol.
Gransæter tester selv stadig ut hva som «fungerer»på Facebook og på nett, altså hva folk kommenterer på og deler. Et eksempel er «dorullen», en sak hun testet ut for noen år siden.
Gransæter spurte rett og slett vennene sine på det sosiale nettstedet om den såkalte bretten på dorullen skulle være over eller under rullen. Dette førte til det største engasjementet hun har opplevd siden hun ble medlem på Facebook i 2007.
– Hadde jeg skrevet noe om Gaza hadde svært få kommentert, og det er kanskje fordi de føler de ikke har nok å bidra med, sier hun.
2015: Delingseksplosjonen
Gransæter tror 2015 vil være et år hvor det å dele generelt vil eksplodere.
– Vi ser for eksempel at tjenester som Über og Air BnB, hvor folk leier ut huset sitt, blir mer og mer vanlig. Disse tjenestene har én ting til felles, og det er at de bygger på tillit til hverandre.
Hun mener at det at folk velger å stole på vilt fremmede folk vil kunne gjøre verden til et bedre sted.
– Man får noe selv, men samtidig gir man noe til andre. Det synes jeg er en utrolig bra ting, i en verden som mange omtaler som den kaldeste noensinne.