Ved sørenden av Mjøsa, nærmere bestemt på Minnesund, ligger innlandets eneste sjøfartsmuseum. Her ligger det gamle båter på rekke og rad med minst to ting til felles: De har alle vært arbeidsbåter på Mjøsa – og de har alle en god historie knyttet til seg.
Fra Themsen til Mjøsa
Per Inge Høiberg, styreleder ved Mjøssamlingene, er stolt over båtene han kan vise fram.
– Et sjøfartsmuseum uten båter er jo stusslig. Vi har jo tross alt tatt vare på noen av de gamle mjøsbåtene.
Han peker på slippen der det ligger en stor, grå båt med navnet Willy.
– Den er bygd i England under krigen. Da tømmerdireksjonen skulle ha ny båt like etter krigen fant de to sånne på Themsen i London, og kjøpte dem, lastet dem opp på en stor dampbåt, gikk til Oslo med den og den havnet da her på Mjøsa, sier Høiberg.
– «Ikea-båt»
Han kaller Willy for en «Ikea-båt». Den ble nemlig bygget opp i seksjoner og så flatpakket, for der etter å bli sendt til både Afrika og Persiabukta.
– Så ble de pakket ut og klinka sammen: Pang – pang – så har du en ny båt!
Men selveste juvelen i båtsamlinga – den som får Høibergs hjerte til å banke litt ekstra fort – det er Start. Start er riktig nok ingen ekte Mjøsbåt. Den kom nemlig med tog fra Porsgrunn i 1918. Båten er en 34 fots tømmerbåt, den første ordentlige tømmerbåten som virket på Mjøsa.
– Vi vet at båten kom fra Porsgrunn i 1918, det går fram av kjøpekontrakten. Men forhistorien til Start kjenner vi ikke, sjøl om vi har prøvd å finne ut av det, sier Høiberg.
Kulturhistorie
Styrelederen ved Mjøssamlingene er glad for at mange bruker båt på Mjøsa i dag.
Han tror likevel båtførerne hadde satt enda mer pris på båtlivet hvis de kjente Mjøsas båthistorie bedre. For dette er kulturhistorie som beriker det vanlige båtlivet, mener Høiberg.
– Akkurat her jeg går med cabincruiseren min, der gikk jo Kong Oscar for 100 år siden! Sanatorieskipet Mjøsen, kanskje, eller Tordenskjold! Når du får med den kulturhistoriske biten der så blir Mjøsa enda mer spennende og enda mer attraktiv.