Hopp til innhold

Togselskap får ikke godkjenning

Privat togselskap vil kjøre mellom Oslo og Stockholm etter påske, men mangler fortsatt godkjenning av Jernbanetilsynet.

Unionsexpressen

Unionsexpressen slik det ble lansert torsdag i forrige uke. Men Jernbanetilsynet har ikke godkjent materiellet eller selskapet som skal drive togtrafikk mellom Oslo og Stockholm.

Foto: Scandinavian Railways

Den privatdrevne Unionsexpressen lanserte i forrige uke daglige tog mellom Oslo og Stockholm fra etter påske.

Men det spørs om det kan skje så fort - for togselskapet Ofotbanen AS som skal kjøre togene, mangler godkjenning fra Jernbanetilsynet.

Tilsynets direktør Erik Johnsen sier selskapet mangler både sikkerhetsgodkjenning og autorisasjon for lokomotivførerne, dokumentasjon for lokomotiv og vogner, og beredskapsopplegg for å kjøre gjennom Romeriksporten.

- Ofotbanen har foreløpig ikke tillatelse til å drive persontrafikk mellom Oslo og Stockholm. De har heller ikke godkjenning til å bruke det materiellet som de ønsker å bruke, sier Johnsen.

Dermed spørs det altså om det nye privatdrevne togtilbudet kommer i gang så raskt som eierne av Unionsexpressen hadde sett for seg.

To tog hver vei

Etter planen skulle de starte like etter påske med et tog i hver retning melllom Oslo og Stockholm hver dag. Fra sommeren er planen to tog om dagen hver vei - i konkurranse med Satens Järnvägar som trafifkkerer strekninga i dag.

Unionsexpressen skal børste støv av den gamle, gode følelsen av å reise med tog, sier pressetalsmann Brynjulf Freberg.

- Vi tar gamle gode solide sekstitallsvogner, renoverer dem, og bringer tilbake litt av gamle dagers komfort og luksus, sier Freberg.

Unionsexpressen sier de likevel skal kjøre en halv time raskere til Stockholm enn dagens tog på strekningen.

Men det er ikke myke seter og sekstitallsinteriør i tre direktør Erik Johnsen i Jernbanetilsynet er opptatt av.

- Det er at de sikkerhetsmessige forholdene er ivaretatt. At bremser, hjul, akslinger og dører fungerer som de skal, og at rømningsmulighetene er på plass, sier Johnsen.

- Har sendt inn dokumentasjon

Ofotbanen mener de allerede har sendt inn dokumentasjonen som trengs. Togselskapet forstår heller ikke hvorfor Jernbanetilsynet etterlyser autorisasjon og helseattest for lokomotivførerne.

De kjører allerede biltog fra Drammen på Kongsvingerbanen, gjennom Sverige til Narvik, sier direktør Terje Østensen.

- De samme folkene kjører jo i dag den samme strekningen, sier Østensen.

Jernbanetilsynets Erik Johnsen sier at Ofotbanen nok kommer til å få godkjenninga som trengs for å kjøre mellom Oslo og Stolckholm. Men når de får den, er en annen sak.

- Det tar den tiden det tar, sier Johnsen.

AKTUELT NÅ