Hopp til innhold
Replikk

Trygg bruk av digitale verktøy

Osloskolen har et avansert nettfilter som skjermer elevene for uønsket innhold.

6UkbjLExDmQ

Selv om vi nå legger til flere begrensninger, må vi samtidig lære elevene å bruke teknologien fornuftig og å manøvrere i en verden full av falske nyheter, skriver replikkforfatteren.

Foto: NTB

Maja Lunde og Christer Veland Aas skriver i en kronikk at de bekymret for at elevenes nettbrett er fylt med voldsfilmer og porno, og at skolens nettfilter ikke fungerer.

Vi er helt enige i at det er viktig at skolens nettbrett ikke har skadelig innhold. I Osloskolen jobber vi kontinuerlig med å sikre at elevene kan bruke digitale verktøy på en trygg og sikker måte, og vi er opptatt av elevene ikke skal bli distraherte i undervisningen.

«Vi kan ikke fjerne alle digitale verktøy i skolen.»

Osloskolen har et avansert nettfilter som skjermer elevene for uønsket innhold. Nettfilteret er standard for alle elever fra 1. til 10. trinn, både på skolen og hjemme. Dette er ikke noe elevene kan skru av selv. I tillegg til vold og pornografi, blokkerer nettfilteret sider som oppfordrer til terrorisme, selvskading og gambling.

Flere begrensninger

Elevene på 1.–4. trinn har lenge hatt sterke begrensninger på innhold. Fra 1. januar utvidet vi Oslo-skolens nettfilter til å sperre tilgangen til YouTube og kategorien spill for elever fra 5.–7. trinn, TikTok, Telegram og Snapchat for elever fra 8.–10. trinn. Fra februar gjelder dette også for skole-PC og -Mac.

Høsten 2023 fikk også alle skolene i Oslo et nytt verktøy (Jamf), som vil gi både lærere og foresatte bedre kontroll over hva elevene kan bruke nettbrettene sine til. Skolene kan styre hva som skal være tilgjengelig på elevenes nettbrett i skoletiden, og foresatte kan styre nettbrettet etter skoletid, slik at eleven kun har tilgang til de appene som er relevante for å gjøre lekser.

Digitale verktøy viktig i skolen

Det er umulig å ha fullstendig oversikt over alt som skjer på internett. Selv om vi nå legger til flere begrensninger, må vi derfor samtidig lære elevene å bruke teknologien fornuftig og å manøvrere i en verden full av falske nyheter. Det betyr at vi må diskutere nettvett, kildekritikk og digitaliseringens fordeler og ulemper sammen med elevene.

«Det er viktig at skolens nettbrett ikke inneholder skadelig innhold.»

Vi kan ikke fjerne alle digitale verktøy i skolen. Læreplanene bestemmer at digital teknologi skal brukes i skolen. Videre vil det ramme elever med særskilte behov.

Digitale verktøy gir oss muligheter vi ikke har hatt tidligere, og det har åpnet for en skolehverdag der opplæringen i større grad kan tilpasses den enkelte elevs behov.

Vi må finne den gode balansen mellom fri tilgang til informasjon og distraksjon. Det kan være utfordrende. Vi må derfor jobbe hele tiden for at internett skal være så trygt som mulig for elevene våre.

Følg debatten:

Les også Med porno i skolesekken

Skoleelever med lesebrett.