Hopp til innhold
Replikk

Norge skal med når toget går 

Vi skal få Norge på kartet, også i de internasjonale reiseplanleggerne.

Buss for tog

Når tog erstattes med buss, fanges det ikke opp i internasjonale ruteoversikter. Vi jobber med å løse problemet, skriver replikkforfatteren.

Foto: Torstein Bøe / NTB

Hver dag jobber Entur med å forbedre og videreutvikle teknologien bak salgs- og billetteringsløsningene togselskapene Vy, GO-Ahead og SJ bruker. Vi jobber også med å samle inn data fra alle kollektivselskap i Norge, og slik samler alle kollektivreiser i Norge på ett sted gjennom reiseplanleggeren vår. Entur driver også fem betjente billettutsalg og kundesentrene til togoperatørene.

I sommer har vi hatt langt flere henvendelser enn tidligere fra norske og utenlandske turister som ønsker å reise med tog til, i, eller ut av Norge. For det er riktig som Kristian Skjellum Aas skriver i en Ytring 12. august, at interessen for Interrail Pass har skutt i været etter to labre somre.

Vi har fått positive tilbakemeldinger fra både norske og utenlandske turister som takker for at de har fått så god hjelp til å finne både reiseruter og billetter når de har kontaktet oss på telefon, chat eller e-post.

Vi forventer rundt 12000 reiser i Norge i år for utenlandske reisende med Interrail Pass. Likevel er det selvsagt beklagelig at det ikke har vært mulig å finne reisen inn i Norge i internasjonale reiseplanleggere når det på deler av strekningen har vært satt inn buss for tog.

Det korte svaret på hvorfor, er at det dessverre ikke er en felles standard på dataformatene vi og aktørene vi samarbeider med bruker. Entur bruker standarden EU har bestemt, men vi har måttet konvertere dataene for å overføre de til internasjonale aktører.

Denne konverteringen har dessverre ikke fungert optimalt, og generert feil som vil være ressurskrevende å rette opp.

Vi i Entur setter pris på dialogen vi har med Skjellum Aas, og er glad for at han løfter problemstillingen. Entur vil jobbe for økt trykk på å få en felles standard alle relevante aktører skal bruke, og jobbe for at buss for tog inn til Norge er på plass i internasjonale reiseplanleggere snarest.

Norge har svært mange flotte destinasjoner det er mulig å komme til via skinner, og det bør også resten av Europa få kunnskap om.

Les kronikken: