NRK Meny
Kronikk

De forbannede bompengene

Hvorfor skal el-biler slippe billig eller gratis gjennom bomstasjonene? Elbilene bruker også veiene.

Bompenge-deminstrasjon

Fremskrittspartiet har alltid bedyret sin motstand mot bommer, men har gått inn i en regjering som har økt bompengene, uten videre innsigelser, skriver kronikkforfatteren. (Bildet er fra en demonstrasjon mot økte bompengeavgifter i Oslo i november 2017.)

Foto: Jan Kenneth Bråten / NRK

Hvordan kunne alle landets veibommer dukke opp i et land som skryter av at en fordeler felleskostnader etter evnen å bære de. Bompenger gjør ikke det, her skiller en ikke mellom Kong Salomo og Jørgen hattemaker.

Nå skiller en heller ikke etter hvem som kjører mye eller lite. Nå betaler en etter hvor mye flaks eller uflaks en har hatt med plassering av sin eiendom.

Mange løsninger har vært foreslått, ekstra drivstoffavgift, kilometeravgift, innkreving via forsikringsavtalen, veiprising etter hvilken type vei en velger styrt av GPS. Bompenger har en hatt lenge, men i tidligere tider var der som oftest en alternativ vei for dem som ikke ønsket de ekstra kostnadene.

At bommene skal blinke hele døgnet blir feil.

Så må en kunne skille mellom rushtidsavgift og bomringer, at det skal koste å bruke bil til jobben må være ok, men at bommene skal blinke hele døgnet blir feil.

Når det gjelder flaks eller uflaks, så er nok jeg en med flaks. Jeg bor på Sunde og jobber på Åsen i Stavanger, ingen bomstasjoner der. Dette burde jeg vel ikke skrive, skal se de setter opp en stasjon her nå.

Frp valgte bom

Fremskrittspartiet har alltid bedyret sin motstand mot bommer, men har gått inn i en regjering som har økt bompengene, uten videre innsigelser. Partiet har hatt noen jippoer hvor de står og smiler når bomstasjoner blir revet. Det har skjedd etter at veien er nedbetalt før tiden eller bomstasjonen har stått i 15 år.

Det er ikke noe Frp har æren for, 15 år er maksimal lengde på en bompengeperiode i Norge. Noen få er tatt ned fordi staten har bidratt litt ekstra, men dette er peanøtter.

Hvis målet med bompenger er å redusere trafikken, hvorfor skal el-biler ha fri eller meget rabatterte passeringer.

Da partiet fikk valget om å stenge alle bomstasjoner kontra å gi skattelettelser, ja, så valgte de skattelettelser. Ja, ja, ikke sånn direkte da, men de jublet for 15 milliarder årlig i skattelettelser, mens bomstasjonene nå skal innbringe 12 milliarder årlig, hvorav 20 prosent i administrasjons- og driftskostnader.

El-bilfordeler

Så er det el-bilene. Hvis målet med bompenger er at en skal redusere trafikken, hvorfor skal disse ha fri eller meget rabatterte passeringer. Det koster penger å lage veier også for disse bilene.

Jeg vet heller ikke hvor miljøvennlig det er når en kjøper en ekstrabil for å kjøre gratis i bommen, men fyrer opp SUV-en når familien skal på helgetur til hytten. Jeg tror miljøet blir negativt påvirket når en bil bygges, uavhengig hva type bil det er. Og mye av ladekraften vil nok komme fra kullkraft om visjonene om elbil til alle slår til.

De eneste bilene som burde få noen som helst fordeler er biler som går på solceller eller som lader seg selv under kjøring. Om du tenker på hydrogen, så er det noe av det mest kraftkrevende en kan lage.

(Forfatteren meldte seg ut av Venstre i 2013 i protest mor at partiet støttet Frp/Høyre-regjeringen)