NRK Meny
Normal

To asteroider passerer nær jorda i dag

I løpet av tolv timer vil to asteroider i forskjellige baner ha passert jorda på mindre enn 25 000 mils avstand.

Asteroider

Her ser vi de to asteroidenes bane i forhold til jorda og månen.

Klokka 10:51 i dag passerte den første av to asteroider jorda, 248 000 kilometer unna. Asteroiden, som har fått navnet 2010 RX30, er mellom 10 og 20 meter bred.

Eksplosjon som en atombombe

– Objekter som er 10-15 meter store kan lage eksplosjoner som en atombombe. En asteroide som kommer inn i atmosfæren med 100 000 kilometer i timen vil ha en energi per kilo stoff som tilsvarer 100 kilo dynamitt, forteller Knut Jørgen Røed Ødegaard til NRK.no

Men det er altså ingen fare. Både asteroiden som har passert og den 6-14 meter brede asteroiden som kommer til å passere klokka 22:12 ble oppdaga på forhånd av Catalina Sky Survey i Arizona.

Asteroiden som skal passere jorda senere ikveld vil være så nær jorda som 79 000 kilometer, eller 0,2 måneavstander. Den vil være nærmest jorda over Antarktis, mens den som passerte tidligere i dag var nærmest den nordlige delen av Stillehavet.

Asteroidene vil ikke være synlige for det blotte øyet, men kan skimtes som små lysglimt ved hjelp av et standard amatørteleskop.

Her kan du se en liste over NASA-observerte asteroider nær jorda.

50 millioner passeringer daglig

I følge NASA passerer 50 millioner objekter daglig "nær jorda", altså nærmere jordbanen enn 45 millioner km. I følge Donald Yeomans, sjef for NASAs Near Earth Object Program, er denne situasjonen spesiell fordi to asteroider passerer såpass nært på samme dag. I tillegg er det oppsiktsvekkende at NASA fikk øye på dem såpass tidlig.

– Lignende situasjoner inntreffer nok daglig, vi vet det bare ikke. Vi har ikke kraftige nok teleskoper til å oppdage dem, i tillegg er vi ikke konstant på utkikk, forteller han til CNN.

Ødegaard har ikke kjennskap til at det skal være 50 millioner daglige passeringer, men regner med dette inkluderer alt ned til støvkorn, noe han regner som uinteressante i denne sammenhengen.

Han tror uansett ikke vi trenger å være redde.

– Faren for alvorlige kollisjoner er svært liten i overskuelig fremtid og jeg tror menneskene vil klare å hindre alvorlige nedslag ved å avbøye objektene i tide.

– Må være en km stort for å skape klimaendringer

Knut Jørgen Røed Ødegaard

Knut Jørgen Røed Ødegaard tror NASA vil finne alle store og virkelig farlige objekter i tide.

Foto: Morten Bilet

Vi må uansett støtte oss til moderne teknologi for å føle oss trygge, for skulle asteroidene først treffe vil vi kunne være ille ute.

Ødegaard forklarer hvilke konsekvenser et eventuelt nedslag vil få basert på asteroidens størrelse:

– Dersom objektet er noen få hundre meter stort blir det lokale konsekvenser slik som i Sibir 30.juni 1908 da 2200 km2 skog ble flatlagt. Et nedslag i tett befolket område vil være katastrofalt.

Han forteller at objektet må være minst én kilometer stort for å skape globale konsekvenser som klimaendringer.

– Dersom objektet er mer enn ca. 10 km stort vil det bli en større masseutryddelse slik som da dinosaurene ble utryddet for 65 millioner år siden.

Dagens passerende asteroider ville i følge Ødegaard kunne forårsaka forholdsvis voldsomme lokale smell, men ingen større utbredte skader.