Sjuåring fant bisarr dinosaur

Den som ser ut som et lappeteppe av flere andre dinosaurtyper og blir kalt tidenes mest bisarre dino.

Chilesaurus, illustrasjon.

Professor Jørn Hurum tror det stemmer at de har funnet en ny dino. Men han er helt enig i at det er et helt merkelig dyr.

Foto: Skjermdump Youtube

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Forskning.no byline» i nytt vindu

LiveScience skriver at en syv år gammel gutt fant beinrester fra det som skulle vise seg å være en helt ny dinosaur sør i Chile.

Han var på ekspedisjon med foreldrene sine som er geologer. Det han hadde funnet viste seg å være fossile ryggvirvler.

Det nye dyret har fått navnet Chilesaurus diegosaurezi.

– Chilesaurus er en av de mest bisarre dinosaurer noen gang funnet, sier Fernando Novas til New Scientist.

Novas er forsker ved Naturhistorisk museum i Buenos Aires i Argentina og er hovedforfatter av den nye studien.

En god blanding

Chilesaurus er en planteeter som visstnok slekter på den meget ikke-vegetarianske Tyrannosaurus rex. Men det er ikke det rareste. Forskerne som har analysert funnene sier at den ser ut som et lappeteppe av mange ulike dinosaurer. Både planteetere og kjøttetere.

Den ser ut til å være en theropod, altså en tobeint dinosaur. Den har små armer, som sin tobeinte fetter tyrannosauren, men i stedet for klør har den butte fingre. Hodet er lite, og kroppen er tre meter lang. Den har brede bakbein som en Diplodocus og bekken som en Triceratops.

– Den er et evolusjonært puslespill, sier Novas.

Her kan du se en liten video med forskernes forklaringer og tegninger av hvordan de mener Chilesaurus diegosaurezi så ut:

Utfordrer rådende teori

Dette funnet utfordrer den rådende teorien om at de tobeinte theropodene var rovdyr først, og at de ble planteetere, og siden fugler, mye senere.

Chilesaurus er ikke det første funnet av en planteetende theropod, men det er muligens det tidligste. Forskerne mener den vandret rundt og knasket planter i Chile for 145 millioner år siden.

Men, kan det ikke tenkes at det de har funnet faktisk er rester fra andre dinosaurer og ikke en helt ny en?

Det hender at forskerne går litt frem og tilbake på om de har funnet en ny dinosaur eller ikke. Brontosaurus var for eksempel borte i hundre år før forskerne nylig satte den tilbake på dinokartet.

Triceratops har også vært ute i hardt vær.

Professor Jørn Harald Hurum ved Norsk senter for paleontologi ved Universitetet i Oslo mener det stemmer at det de har funnet nå er en merkelig, men ny, dinosaur.

Funnet hele kropper

Forskerne bak denne nye studien har funnet og analysert mer enn et dusin skjelett. Fire av skjelettene er helt komplette dinosaurer. De mener derfor å være sikre på at chilesaurus faktisk er en lappeteppedino og at funnene ikke bare er beinrester fra andre dinosaurer.

– Det er mye av kremen i paleontologer i Sør-Amerika som har vært med på dette, sier Hurum.

Ettersom de har funnet så mye av dyret, tror han det stemmer at den er ny. Men han er helt enig i at dette er en utrolig merkelig sammensatt dinosaur:

Maten endrer dyret

– Dette minner meg om da de først fant therizinosaurer, som også var en helt merkelig gruppe. De første rekonstruksjonene var det ingen som trodde på selv om de da også hadde hele skjelettet.

– Chilesaurus er nok en gruppe som har fått utvikle seg alene på det søramerikanske kontinentet. Som har vært kjøttetere og blitt vegetarianere, sier Hurum.

For kroppen endrer seg når dyret bytter fra kjøttmat til grøntfôr. Den lange halsen til chilesaurus er for eksempel kjekk å ha for å nå opp til blader i trær. Og de tykke bena kan ha utviklet seg for å bære og balansere kroppen bedre.