NRK Meny
Normal

Heving kan utløse kvikksølvbombe

Faren for en større kvikksølvlekkasje i havet er stor dersom vraket av den tyske ubåten U-864 heves. Men problemet blir ikke mindre av at vraket blir liggende på havbunnen.

u-864
Foto: Jan Helge Romarheim, Franzefoss Gjenvinning

- Uansett hva man velger å gjøre med ubåtvraket utenfor Fedje, er det en risiko at vi får en spredning av kvikksølv over et enda større område enn i dag. Det sier beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket.

Etaten han leder har oppgaven med å forberede oppryddingen på sjøbunnen utenfor Fedje i Hordaland. I 1945 ble den tyske ubåten U-864 torpedert der. Ombord var hele 1857 beholdere med kvikksølv, som til sammen utgjør 65 tonn av det svært giftige stoffet.

Lekker fra tankene

I 2003 ble vraket lokalisert på 150 meters dyp, og siden den gang har myndighetene jobbet for å finne en trygg løsning for den potensielle miljøbomben.

Kvikksølvet ligger lagret i små beholdere og flere av dem har begynt å lekke.

- Vi har beregnet at det lekker ut omlag fire kilo kvikksølv hvert år fra beholderne. Foreløpig er det ingen katastrofe, men potensialet er der, fortelle prosjektleder Petter Mortensholm i Kystverket.

-Vraket kan kollapse

Først var det på tale å dekke til ubåtvraket og kvikksølvbeholderne. Men det protesterte folk på Fedje mot, de krevde alt ble fjernet. Dermed snudde Regjeringen og gikk inn for heving.

- Det kritiske punktet ved heving vil være når man begynner å løfte ubåten opp av bunnen. Da vil det vise seg om kjølen er hel og om kvikksølv vil renne ut av utbåten, sier Mortensholm.

SE: Ubåt er miljøbombe på havbunnen

Farlig last

U-864

En av tankene er hevet

Foto: Trond Sande, Geoconsult

Det var engelskmennene som senket ubåten i februar 1945. Den var da på vei til Japan med en nyutviklet og superhemmelig jetflymotor til japanerne, som Hitler håpet skulle bli våpenet som kunne snu krigen i tyskernes favør. I tillegg fraktet den altså kvikksølvet som var ment til framstilling av ammunisjon i Japan.

Engelskmennene kjente imidlertid denne hemmelige lasten og ventet på ubåten utenfor norskekysten.

Kystverket har nå fått inn fire anbud på heving av ubåtvraket. De skal nå vurdere metodene før saken havner i Stortinget til høsten. Først da blir det klart om vraket kan heves på en trygg og sikker måte slik at miljøtrusselen blir fjernet for alltid.

SE OGSÅ: Brennpunkt- Hitlers dødelige arv

VIDEO: Sjå film av undersøkingar av U-864!

u-864
Foto: Geoconsult/Kystverket