U-1053 ble ikke funnet tilfeldig for noen uker siden, slik
. Den ble lokalisert allerede på vårparten i 2008. Det forteller sentrale kilder som har vært involvert i søkene i Byfjorden til NRK.Hemmelighold
Det har vært lett etter vraket siden midten av 90-tallet.
Ifølge Kystverkets rapport «Status 2006 for tidligere undersøkte vrak med potensiell olje langs norskekysten» er U-1053 nevnt spesielt. I 1996 ble det gjennomført en resultatløs leting etter U-1053 i Byfjorden.
Den gang hadde man ikke eksakt posisjon, men man visste at båten skulle ha sunket «ved et uhell mellom Eidsvågneset og Strømsneset i 1945».
Kystverkets rapport fra 1996 var en risikovurdering i forhold til antatt oljemengde om bord i båten, og hvor lenge man kunne anta at vraket kunne holde på råoljen. Dette med tanke på sjøfuglreservatene i Hjeltefjorden og ferdsel og friluftsaktivitet generelt i Byfjorden.
LES OGSÅ:
Da u-båten sank i 1945 var det ikke observert olje på vannet.
Ikke langt fra «M1»
Siden har det vært lett etter U-1053 på flere ulike steder. En av posisjonene som var notert, var helt sør i Haugesunds-området. Det ble forkastet, for man visste båten var gått netd i Byfjorden, ifølge NRKs kilde.
Og på 60. breddegrad fant man ubåten.
Da den 67 meter lange ubåten ble funnet i 2008 lå den omtrent 1000 meter fra et annet vrak, vraket av minesveiperen «M1», som ble senket 12. januar 1945. 15. februar 1945 ble U-1053 notert som tapt.
U-1053 ligger nå midtfjords i Byfjorden, mellom Lønborg på bysiden og Bakarvåg på Askøy.
6 sivile om bord
Hele besetningen mistet livet da U-1053 gikk ned. Ifølge en av NRKs kilder var det i alt 43 personer om bord.
Blant de omkomne var 6 sivile. Det skal ha vært ingeniører ansatt på det tyske verftet på Laksevåg.