Hopp til innhold

Vil ha tidligere spesialundervisning

Antall elever som trenger spesialundervisning øker hvert eneste år. – Uheldig utvikling, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Dag Thomas Gisholt.

Dag Thomas Gisholt, direktør i Utdanningsdirektoratet

HAN VIL SNU KURVEN: Direktør i Utdanningsdirektoratet, Dag Thomas Gisholt.

Foto: Presse / Utdanningsdirektoratet

I forrige skoleår trengte 8,6 prosent av elevene i den norske grunnskolen spesielt tilrettelagt undervisning. For de fleste er det grunnleggende ferdigheter som lesing og skriving som er det store problemet.

– Flinkere til å fange opp

Tallet har økt for hvert år. Gisholt liker ikke situasjonen, men er ikke mest bekymret for den prosentvise økningen.

– Det betyr ikke at elevene kan mindre enn før, men at skolene er blitt flinkere til å fange opp elver som har spesielle behov, sier Gisholt til NRK.no.

Derimot liker han ikke at en så liten del av spesialundervisningen finner sted i løpet av de første skoleårene. Han mener skolene må starte tiltakene tidligere.

– Bør inn tidligst mulig

– Andelen er forholdsvis liten, så øker den jevnt oppover i skoleløpet. Prinsippet om tidlig innsats tilsier at tiltak for elever som har behov for det, bør settes inn tidligst mulig, sier han.

– Vi har et behov for å få snudd denne spesialundervisningskurven, sier Gisholt.

ELEVER MED SPESIALUNDERVISNING

Skoleår

Elever totalt

Elever med spes.und.

Andel med spes.und.

2007/2008

616.388

39.028

6,3

2008/2009

614.033

43.164

7,0

2009/2010

613.928

46.873

7,6

2010/2011

614.020

50.266

8,2

2011/2012

614.374

52.894

8,6

Kilde: SSB