I forrige skoleår trengte 8,6 prosent av elevene i den norske grunnskolen spesielt tilrettelagt undervisning. For de fleste er det grunnleggende ferdigheter som lesing og skriving som er det store problemet.
– Flinkere til å fange opp
Tallet har økt for hvert år. Gisholt liker ikke situasjonen, men er ikke mest bekymret for den prosentvise økningen.
– Det betyr ikke at elevene kan mindre enn før, men at skolene er blitt flinkere til å fange opp elver som har spesielle behov, sier Gisholt til NRK.no.
Derimot liker han ikke at en så liten del av spesialundervisningen finner sted i løpet av de første skoleårene. Han mener skolene må starte tiltakene tidligere.
– Bør inn tidligst mulig
– Andelen er forholdsvis liten, så øker den jevnt oppover i skoleløpet. Prinsippet om tidlig innsats tilsier at tiltak for elever som har behov for det, bør settes inn tidligst mulig, sier han.
– Vi har et behov for å få snudd denne spesialundervisningskurven, sier Gisholt.