– Vi blir ofte kategorisert og sett ned på. Det gjør det vanskelig for oss å føle oss som en del av fellesskapet på skolen, sier «Aliyah».
«Aliyah» er elev på en videregående skole i Bergen og har bakgrunn fra Irak.
Hun kjenner seg igjen i den nye rapporten fra Unicef, der flere ungdommer forteller om fordommer og diskriminering.
På skolen er hun venner med to venninner som også har flerkulturell bakgrunn.
– Vi får ofte unødvendige kommentarer og må forsvare oss selv. Derfor er det av og til enklere å holde seg til venner med samme bakgrunn, sier «Aliyah».
De tre skoleelevene ønsker være anonyme.
Men jentene er ikke alene om opplevelsene de beskriver.
En ny rapport fra Unicef slår fast én av tre tenåringer opplever rasisme på grunn av utseende.
Flesteparten av tilfellene skjer på skolen.
«Hvordan endte du opp på denne skolen?»
NRK har snakket med flere unge som beskriver hvordan de opplever rasisme på skolen.
Venninnene forteller om fordomsfulle utsagn de har fått høre i skolesammenheng.
«Hvordan kom du inn på denne linjen? Burde ikke du ta yrkesfag?»
«Er ikke du en som skulker og røyker?»
Venninnene forteller at de føler at de må bevise at de er gode nok til å «ha rett på» å gå på samme skole og studielinje som medelevene sine.
– Nedslående funn
Mange av de som oppga at de har opplevd rasisme og diskriminering i undersøkelsen, savnet hjelp da rasisme skjedde på skolen.
Skolene er forpliktet til å ha nulltoleranse mot mobbing, vold, diskriminering og trakassering, ifølge Opplæringsloven.
– Det er uakseptabelt at så mange unge sier de opplever rasisme, sier Kristin Oudmayer. Hun er direktør for Barns rettigheter og bærekraft i Unicef Norge.
Hun leverte rapporten til statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) forrige uke, og mener lærerenes kompetanse om rasisme må styrkes.
Rapporten viser at barn og unge opplever at de ikke blir tatt seriøst når de forteller om diskriminering og fordommer.
– Det er en stor jobb å gjøre når det gjelder å praktisere nulltoleranse for rasistiske uttalelser og handlinger, sier hun.
De unge mener også at de ansatte på skolene ikke vet hvordan de skal håndtere situasjonene som oppstår.
– Blir undervist som noe ekstremt
– Skolen skal være et sted der de lærer om rasisme og føler at de blir behandlet likeverdig, sier Solveig Moldrheim, undervisningsleder i Raftostiftelsen.
Hun har skrevet doktorgrad om fordommer i skolen, og ønsker mer fokus på hverdagsrasisme.
– Vi ser at rasisme på skolen blir undervist som et historisk eller ekstremt tema. Problemet med dette er at det er lite aktuelt, sier hun.
Hun trekker frem at ekstremisme som nazismen under andre verdenskrig og Ku Klux Klan er typiske historiske temaer i undervisningen som får mest oppmerksomhet.
– Det kan føles som at man ikke blir tatt på alvor fordi det ikke blir snakket om rasisme som skjer her og nå, sier Moldrheim.
– Skremmende
Karen Kristine Rasmussen er rektor ved Fyllingsdalen videregående skole i Bergen.
Skolen er en annen enn den de tre jentene NRK har intervjuet går på.
– Det er skremmende at så mange elever opplever rasisme på skolen. Det synes jeg er vanskelig, men jeg kjenner meg litt igjen, sier rektoren.
Hun mener at det mangler mer bevisstgjøring på hva rasisme i skolen er.
– Jeg opplever sjelden bevisste rasistiske handlinger, men vi kjenner igjen en del ord som ikke er greit å si, sier hun.
Fylkeskommunen har iverksatt flere tiltak for å forebygge fordommer og manglende følelse av fellesskap i skolen, ifølge Astrid Hjellbakk, seksjonsleder i opplæringsseksjonen iVestland fylkeskommune.
Hun mener også at digital undervisning under pandemien har gjort det vanskeligere å bli kjent med andre på skolen.
Hun trekker frem blant annet frem språkkafé, leksehjelp og sosiale aktiviteter som tiltak for å skape bedre fellesskap på skolene.
– Det er veldig uheldig at elever opplever dette, skriver hun.