Hopp til innhold

Tenåringer opplever rasisme på skolen: – Føler oss ikke som en del av fellesskapet

Hver tredje tenåring med flerkulturell bakgrunn opplever rasisme. Mye av rasismen skjer på skolen, viser en ny rapport.

 HVERDAGSRASISME: ungdommer opplever fordommer og diskriminering på skolen.

HVERDAGSRASISME: NRK har snakket med tre tenåringer i Bergen som beskriver rasisme på skolen.

Foto: Roza Sadik Bawan

– Vi blir ofte kategorisert og sett ned på. Det gjør det vanskelig for oss å føle oss som en del av fellesskapet på skolen, sier «Aliyah».

«Aliyah» er elev på en videregående skole i Bergen og har bakgrunn fra Irak.

Hun kjenner seg igjen i den nye rapporten fra Unicef, der flere ungdommer forteller om fordommer og diskriminering.

På skolen er hun venner med to venninner som også har flerkulturell bakgrunn.

– Vi får ofte unødvendige kommentarer og må forsvare oss selv. Derfor er det av og til enklere å holde seg til venner med samme bakgrunn, sier «Aliyah».

Jenter i Bergen snakker om hverdagsrasisme

FORDOMMER: Tenåringene opplever fordomsfulle utsagn av andre på skolen.

Foto: Roza Sadik Bawan / NRK

De tre skoleelevene ønsker være anonyme.

Men jentene er ikke alene om opplevelsene de beskriver.

En ny rapport fra Unicef slår fast én av tre tenåringer opplever rasisme på grunn av utseende.

Flesteparten av tilfellene skjer på skolen.

«Hvordan endte du opp på denne skolen?»

NRK har snakket med flere unge som beskriver hvordan de opplever rasisme på skolen.

Venninnene forteller om fordomsfulle utsagn de har fått høre i skolesammenheng.

«Hvordan kom du inn på denne linjen? Burde ikke du ta yrkesfag?»

«Er ikke du en som skulker og røyker?»

Venninnene forteller at de føler at de må bevise at de er gode nok til å «ha rett på» å gå på samme skole og studielinje som medelevene sine.

– Nedslående funn

Mange av de som oppga at de har opplevd rasisme og diskriminering i undersøkelsen, savnet hjelp da rasisme skjedde på skolen.

Skolene er forpliktet til å ha nulltoleranse mot mobbing, vold, diskriminering og trakassering, ifølge Opplæringsloven.

– Det er uakseptabelt at så mange unge sier de opplever rasisme, sier Kristin Oudmayer. Hun er direktør for Barns rettigheter og bærekraft i Unicef Norge.

Hun leverte rapporten til statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) forrige uke, og mener lærerenes kompetanse om rasisme må styrkes.

Kristin Oudmayer, direktør, Unicef Norge

ET SAMFUNNSPROBLEM: – Vi må erkjenne at rasisme er et samfunnsproblem. Det eksisterer i Norge både på systemnivå og hverdagsnivå, sier Kristin Oudmayer i Unicef Norge.

Foto: Unicef Norge

Rapporten viser at barn og unge opplever at de ikke blir tatt seriøst når de forteller om diskriminering og fordommer.

– Det er en stor jobb å gjøre når det gjelder å praktisere nulltoleranse for rasistiske uttalelser og handlinger, sier hun.

De unge mener også at de ansatte på skolene ikke vet hvordan de skal håndtere situasjonene som oppstår.

– Blir undervist som noe ekstremt

– Skolen skal være et sted der de lærer om rasisme og føler at de blir behandlet likeverdig, sier Solveig Moldrheim, undervisningsleder i Raftostiftelsen.

Hun har skrevet doktorgrad om fordommer i skolen, og ønsker mer fokus på hverdagsrasisme.

– Vi ser at rasisme på skolen blir undervist som et historisk eller ekstremt tema. Problemet med dette er at det er lite aktuelt, sier hun.

Solveig Moldrheim (PhD). underviningsleder i Raftostiftelsen

VIL HA MER KUNNSKAP I SKOLEN: Solveig Moldrheim (PhD) er undervisningsleder i Raftostiftelsen- Hun jobber aktivt med å skape aktuell rasismeundervisning i skolen.

Foto: Ingvild Constance Festervoll Mel / Ingvild Constance Festervoll Melien

Hun trekker frem at ekstremisme som nazismen under andre verdenskrig og Ku Klux Klan er typiske historiske temaer i undervisningen som får mest oppmerksomhet.

– Det kan føles som at man ikke blir tatt på alvor fordi det ikke blir snakket om rasisme som skjer her og nå, sier Moldrheim.

– Skremmende

Karen Kristine Rasmussen er rektor ved Fyllingsdalen videregående skole i Bergen.

Skolen er en annen enn den de tre jentene NRK har intervjuet går på.

– Det er skremmende at så mange elever opplever rasisme på skolen. Det synes jeg er vanskelig, men jeg kjenner meg litt igjen, sier rektoren.

Hun mener at det mangler mer bevisstgjøring på hva rasisme i skolen er.

Karen Kristine Rasmussen, rektor ved Fyllingsdalen videregående skole.

VIL HA MER DIALOG OM RASISME: Rektor ved Fyllingsdalen videregående skole vil har mer dialog og diskusjoner rundt tema om rasisme.

Foto: Privat

– Jeg opplever sjelden bevisste rasistiske handlinger, men vi kjenner igjen en del ord som ikke er greit å si, sier hun.

Fylkeskommunen har iverksatt flere tiltak for å forebygge fordommer og manglende følelse av fellesskap i skolen, ifølge Astrid Hjellbakk, seksjonsleder i opplæringsseksjonen iVestland fylkeskommune.

Hun mener også at digital undervisning under pandemien har gjort det vanskeligere å bli kjent med andre på skolen.

Hun trekker frem blant annet frem språkkafé, leksehjelp og sosiale aktiviteter som tiltak for å skape bedre fellesskap på skolene.

– Det er veldig uheldig at elever opplever dette, skriver hun.