Mens sommeråpent-båten tukker seg oppover og nedover norskekysten, går tv-sendingene som det suser. Og fra båter og brygger vinker smilende folk til alle døgnets tider.
En av grunnene kan være at den norske befolkningen nærmest er underernært på kystkultur.
– Fantastiske tall
Mens fjorårets Sommeråpent-sending ble laget på Operataket i Oslo, har NRK i år valgt å sende skipet Sjøkurs på tur langs norskekysten.
Det har vært et godt valg, skal vi dømme ut fra seertallene. De ligger godt over det som er vanlig for en slik sommersending, sier programsjef Rune Møklebust i NRK Hordaland:
- Rundt en halv million følger hovedsendingene klokken halv ti om kvelden.
- Ca hundre tusen færre følger «på vei til»-sendingen som går klokken 19:30. I dette tidsrommet har NRK over 50% av det totale antallet tv-tittere.
- Over 2 millioner har vært innom minutt-for-minutt-sendingene som viser båtens ferd mellom de ulike havnene og sendestedene.
– Det er rett og slett fantastiske tall, jubler Møklebust som i dag er til stede på båten når den ankommer Bergen.
Sammensatt
Sommeråpent sin sendinger, inkludert dem som går direkte, går alle på hovedkanalen NRK1. Dette genererer automatisk høye seertall, påpeker medieforsker Roel Pujik ved Høyskolen på Lillehammer. Men det er mer enn dette som skaper suksessen.
– Jeg har en følelse, uten å være sikker, på at kystkulturen er litt underrepresentert i NRK. Mye har handlet om Oslo. I forhold til hvor stor betydning kysten har for nordmenn, har det vært lite om det på tv.
I tillegg har Norge mye natur å by på.
– Nordmenn er jo veldig glade i natur og landet sitt. Og med hd-tv tar det seg jo også godt ut. Det er sammensatt.
Ble unnfanget i Bergen
På mange måter har sommerbåten i dag vendt hjem, for det er i Bergen de direktesendte minutt-for-minutt-sendingene har sitt opphav: Sommeren 2011 var det Hurtigruten som vakte oppsikt både nasjonalt og internasjonalt, da ferden fra Bergen til Kirkenes ble vist direkte på NRK2.
Grepene som ble utviklet i 2011 er også tatt i bruk denne gangen, forteller Møklebust.
– Folk står på knauser og terrasser og bidrar med vink, smil og glede. Og så blir de en del av programmet.
LES OGSÅ:
| | |Følg også Sommeråpent på Twitter og Instagram
TV-folkene teller til seks
Når tv-skjermen viser folk som står med mobiltelefoner har det innarbeidet seg en helt egen praksis i redaksjonen, forteller prosjektlederen.
– Vi teller til seks og så blir det vinking. Vi venter altså til folk får beskjed om at de er på tv, slik at de får tid til å reagere. Det er fint at programmet går så rolig at vi har tid til å gjøre det. Ingen andre har tid til å gjøre noe sånt.
Medieforsker Roel Puijk tror også at dette er et godt grep.
– Dialogen med folk er ganske fin. Det er artig for oss å se andre vanlige folk som er med på tv.
«Virkelig virkelighetsfjernsyn», kaller Møklebust det som NRK lager.
– Når det kommer til de lange Sommeråpent-sendingene har ingen av oss planlagt noe på forhånd. I andre tv-sendinger er jo hvert sekund bestemt på forhånd.