Hopp til innhold

Torsdag kan båten få dødsdommen

– Dette er et tapsprosjekt, sier styreformann Helge Skaar i BNR. Torsdag avgjør selskapet hurtigbåtens skjebne. Styreformannen utelukker ikke nedleggelse.

MF "Hardangerprins" ved kai i Knarvik

IKKE NOK PASSASJERER: BNR skal torsdag vurdere fremtiden til hurtigbåten mellom Nordhordland og Bergen. Her MF 'Hardangerprins' ved kai i Knarvik.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

Bergen Nordhordland Rutelag (BNR) fikk kniven på strupen av fylkeskommunen og startet opp båtruten mellom Knarvik, Frekhaug og Bergen mandag 5. desember for ikke å miste konsesjonen på ruten. Bakgrunnen var blant annet en storstilt Facebook-aksjon blant beboerne i Lindås og Meland for å få båttilbudet tilbake.

BNR har hatt konsesjon på strekningen siden 2007, men har ikke startet opp før nå på grunn av at de opprinnelige kostnadsberegningene ikke lenger kan legges til grunn på grunn av takstreduksjon på bussene mellom Nordhordland og Bergen. BNR vil derfor ha en takstkompenasjon. En enkeltbillett på båten koster nå 58 kroner, mot 32 kroner på bussen.

LES OGSÅ: – Fylkeskommunen vil ikke ha hurtigbåt til Knarvik | Glissent på ny pendlerbåt

Vil refundere klippekort

– Vi har forpliktet oss til å drive båten ut denne uken, så får vi se hva vi gjør i januar. Vi har solgt klippekort ut denne måneden, som i praksis vil si til første uken i januar, sier Skaar til NRK.no.

Han bekrefter at det er reell mulighet for at styret kommende torsdag beslutter å legge ned driften av ruten.

– De som har kjøpt klippekort og har reiser igjen på det, vil selvfølgelig få disse refundert, sier Skaar.

BNR sier de må ha 75 prosents belegg på strekningen for å gå i balanse. Det vil i praksis si 75 passasjerer per avgang med dagens båt. Ifølge avisen Nordhordland var den foreløpige passasjertoppen onsdag i forrige uke. Da reiste totalt 154 passasjerer med MF «Hardangerprins» på de tre avgangene fra Knarvik på morgenen.

Hurtigbåten mellom Knarvik og Bergen

GLISSENT: Det har vært god plass på båten de to første ukene. BNR hevder de må ha 75 prosents belegg for å kunne drive økonomisk forsvarlig.

Foto: Alrik Velsvik

– Folk har fått en ny hverdag

– Vi kan ikke drive med driftsunderskudd over lang tid, sier Skaar.

Han hevder likevel at selskapet virkelig ønsker at båttilbudet på strekningen skal vare.

– Vi får veldig mange positive tilbakemeldinger fra de reisende. Folk forteller at båten har gitt dem en helt ny hverdag. Flere bedrifter har også vært i kontakt for å få til pendlerordninger. Så vi ønsker definitivt å få dette til, sier styreformannen.

Flertallet i fylkestinget ser takstkompenasjon til BNR på strekningen som et offentlig driftstilskudd og mener det vil være i strid med konsesjonsvilkårene. I forrige uke ble det likevel vedtatt å foreta en full juridisk gjennomgang av båtkonsesjonene i Hordaland.

LES OGSÅ: Optimistiske til hurtigbåt

Nils Marton Aadland

KJEMPER FOR BÅTEN: Ordfører i Meland, Nils Marton Aadland (H).

Foto: Avisa Nordhordland

Ordfører: – Leter med lys og lykter

Ordføreren i Meland, Nils Marton Aadland (H), sa til avisa Nordhordaland lørdag at flere leter med lys og lykter for å finne løsninger som kan holde hurtigbåtruten i drift.

– Jeg håper virkelig BNR driver til vi har fått en avklaring på saken vi har bedt om å få på bordet til fylkestinget i januar, sier Aadland til lokalavisen.

Helge Skaar sier at selskapet ser positivt på utviklingen, men vil ikke komme med noen løfter før BNR vet mer om detaljene i prosessen.

– Ting beveger seg i alle fall i riktig retning, sier han.

Video Pendlerbåten til Nordhordland er tilbake

GLISSENT FØRSTE DAG: Bare 38 billetter ble solgt på den første dagen med ny hurtigbåt mellom Knarvik og Bergen.