Hopp til innhold

– Fylkeskommunen vil ikke ha hurtigbåt til Knarvik

Pendlerlaget i Nordhordland hardt ut mot fylkeskommunen. Leder Marie Morken antyder at frykt for tapte inntekter kan ha preget saksbehandlingen.

Marie Morken i Nordhordland pendlarlag

RASER: Marie Morken i Nordhordland pendlarlag sier det er et sterkt engasjement for båten.

Denne uken ble det endelig klart at Hordaland fylkeskommune ikke vil gi Bergen Nordhordland Rutelag (BNR) kompensasjonsmidler ved driften av den nye hurtigbåtruten mellom Knarvik, Frekhaug og Bergen. BNR ønsket dette for å kunne la pendlerne benytte båten til samme pris og med samme kort som på bussen.

– Fylkeskommunen ikke en medspiller

Da BNR fikk konsesjon på ruten, var det med et utgangspunkt i en billettpris på 58 kroner, det samme som på bussen. I mellomtiden er bussbilletten blitt 14 kroner billigere. Når båtruten starter opp kommende mandag, blir det med en billettpris på 58 kroner. Pendlere kan kjøpe et månedskort til 1800 kroner.

Dette får pendlerne i Nordhordland til å se rødt. De mener at ingenting legges til rette for at båtruten skal lykkes.

– Fylkeskommunen har ikke vært en medspiller når det gjelder å få båt til og fra Nordhordland, sier leder for Nordhordland pendlerlag, Marie Morken.

KrF-politiker reagerer på saksfremlegging

Hun reagerer på måten saken ble lagt frem for politikerne.

– Når jeg leser saksfremlegget, ser jeg at de velger å si at når det er snakk om takstkompensasjon, er det å se på som subsidiering. For meg blir det ordkløyveri, der man kanskje er ute etter å oppnå et bestemt resultat, sier Morken til NRK.no.

– Saken er lagt frem for politikerne med innstillingen «dette vil vi ikke», sier Kristelig folkepartis gruppeleder Pål Kårbø.

Han satte tirsdag frem et forslag om Skyss-samarbeid, hvor et tillegg på 250 kroner i måneden på Skyss-kortet ville gi brukerne full fleksibilitet mellom båt og buss på strekningen. Dette forslaget ble nedstemt av Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre.

MF Hardangerprins

STARTER MANDAG: BNR setter inn denne båten, MF 'Hardangerprins', i ruten fra 5. desember. Fra nyttår er planen å sette inn en større båt.

Foto: BNR

– Inntektstap mulig motiv

Marie Morken går langt i å antyde at fylkeskommunen helst ikke vil ha noe båttiltbud til og fra Nordhordland, samt hvorfor.

– De skriver selv i sakspapirer at det «er fare for» at en del som i dag reiser med buss vil gå over til å ta båt. Det vil i så fall redusere inntektene til Skyss, som i realiteten er inntekter til fylkeskommunen. Så slik sett kan det være et motiv, sier Morken.

Fylkesrådmann Paul Nilsen mener påstandene ikke er saklige og vil derfor ikke kommentere dem.

– Jeg ser at den saken er veldig negativt skrevet, men resten får være hennes ord og hennes tilnærming, sier Nilsen til NRK.no.

Jobber videre for Skyss-samarbeid

BNR beklager at rutebåtselskapet ikke har fått i stand noen avtale ned fylkeskommunen som ville gitt billigere reiser for brukerne.

– Vi håper likevel at pendlerne vil finne ruten attraktiv. Vi vil arbeide videre for å få i stand et samarbeid med Skyss, men det er samtidig avgjørende for rutens bærekraft å kunne tilby de reisende en akseptabel pris, sier styreformann Helge Skaar.

Selskapet legger opp til fire avganger fra Knarvik hver ukedag kl. 6.15, 7.15, 8.15 og 16.00. Fra Bergen går båten fra Nøstet kl. 06.45, 07.45, 15.30 og 16.30.