Etter at aktor frafalt det ene tiltalepunktet i går vil HSD-forsvareren prøve å bevise at selskapet ikke har brutt de forskrifter det andre tiltalepunktet dreier seg om.
HSD er i dette punktet tiltalt for blant annet at de manglet en opplæringsplan for mannskapet ombord på de nye hurtigbåtene. Det avviser HSD. De hadde en opplæringsplan basert på hurtigbåtkoden, godkjent av Sjøfartsdirektoratet.
Forsvarer for HSD, Jan Aage Valen.(Foto: Scanpix)
-Det som er gjort straffbart etter forskriften er å ikke ha en godkjent opplæringsplan, det hadde HSD og det har de fortsatt, sa Valen.
Valen la med andre ord ansvar rettet skytsen mot Sjøfartsdirektorat. De hadde regelverket både for regelverket som HSD mener de fulgte.
Satt på sidelinjen
Valens kritikk var ikke bare rettet mot Sjøfartsdirektoratet, også politiet og granskningskommisjonen fikk sitt pass påskrevet.
- HSD har langt på vei blitt satt på sidelinjen i granskningskommisjon og politiets etterforskning, sa Jan Aage Valen.
- Flere har påstått at HSD har vært tilbakeholdne om sleipnerulykken, det er ikke riktig. Hvis det er noe selskap som har interesse av at ting blir oppklart i denne saken så er det HSD, sa Valen.
Advarte mot alternative teorier
Han advarte også retten om å ta hensyn til de mange alternative teorier og meninger som har vært ytret om hva som var årsaken til ulykken. Han understrekte at "Sleipner" og "Draupner" var topp moderne hurtigbåter som var påkostet, velutstyrt og trygg.
- Mange av de som har kommet med egne teorier har vært svært sikre og sluppet lett til i media, de som har vært sikkrest har gjerne vært lengst unna ulykken, sa Valen.
Han ba også retten nullstille seg i forhold til det som har kommet frem i media om ulykken
Samtidig var han klar på at HSD har og vil ta det fulle ansvaret for ulykken.
- Vi vil ikke løpe fra vårt ansvar, sa Valen.