Hopp til innhold

Rosa baller mot brystkreft

Norske bønder vil bruke rundballene til å støtte en god sak.

Rosa rundball

ROSA BALLER: Slike rundballer kan fort prege norske gårdsjorder til sommeren dersom aksjonen brer om seg. Overskuddet av aksjonen går til Brystkreftforeningen.

Foto: Trioplast/Felleskjøpet Agri

Rundballer med påmalte budskap er et kjent fenomen i Norge. Nå får landbruket en ny mulighet til å bruke traktoreggene til å skape oppmerksomhet.

Felleskjøpets medlemsblad, Samvirke, forteller at norske bønder denne sommeren kan pakke inn gresset i rosa plast for å vise solidaritet med brystkreftsaken.

Fikk ideen «Down under»

Bøndene ble presentert for ideen i november i fjor, og responsen var overveldende positiv.

Ideen om å bruke rosa rundballer kommer opprinnelig fra andre siden av kloden, forteller produktsjef for konservering i Felleskjøpet, Jan Håvard Kingsrød til NRK.

– Landbruket på New Zealand bruker samme leverandør av plast som oss og det var denne som utfordret oss til å være med på markeringen, sier Kingsrød.

Felleskjøpet likte ideen og ønsket å bidra til den gode saken.

Flere bønder var i starten skeptiske til fargen.

Jan Håvard Kingsrød, Felleskjøpet

Kan gi 300.000 kr

For hver rull med rosa plast som selges vil det bli donert 30 kroner til Brystkreftforeningen. I 2014 var det 3348 tilfeller av brystkreft i Norge.

– Ti kroner kommer fra bøndene, ti kroner kommer fra Felleskjøpet og ti kroner fra produsenten, sier Kingsrød.

Det vil si at rullene blir ti kroner dyrere enn vanlig. Ca 10.000 ruller plast vil være i salg, noe som kan gi 300.000 kroner til kreftsaken.

Konrad kongshaug rundballer

KJENT FORM: Det å bruke rundballer til å formidle et budskap er ikke ukjent for norske bønder.

Foto: Roar Halten / NRK

Brystkreftforeningen: Fantastisk!

Leder i Brystkreftforeningen, Beate Christine Wang, sier at kampanjen er et fantastisk bidrag.

– Alle kjører jo langs norske veier, så dette vil skape stor synlighet, sier Wang.

Rosa Sløyfe-aksjonen har retningslinjer for det å bruke rosa i forbindelse med brystkreftsaken, men Wang ser ingen problemer med denne kampanjen.

– Det er gode og viktige aktører som står bak kampanjen, så det er ikke problematisk.

Ikke en del av Rosa Sløyfe

Selv om rundballeaksjonen bærer samme farge og formål, er den ikke en del av Rosa Sløyfe-aksjonen som finner sted hvert år i oktober.

– Gresset vokser om sommeren og pakkingen av rundballer finner sted i juni, så derfor er vi ikke en del av aksjonen.