Hopp til innhold

Telefontrøbbel for alle foretak i Helse Vest

Telefonlinjene til alle foretak i Helse Bergen var sprengt mandag ettermiddag. Folk ble oppfordret om å ikke ringe sykehuset dersom det ikke var akutt. På Bergen legevakt er det fortsatt lang ventetid på å komme gjennom på telefon.

Haukeland universitetssjukehus, sentralblokka

STOR PÅGANG: Helse Bergen ber folk om ikke å ringe sykehuset for spørsmål som ikke er akutt.

Foto: Bergit Sønstebø Svendseid / NRK

– Problemene med telefonlinjene til Helse Vest skal nå være løst, skriver kommuniskasjonsdirektør i Helse Bergen, Erik Vigander.

Tidligere mandag ettermiddag var det problemer med å komme gjennom på telefon til alle foretakene til Helse Bergen. Da dette kunne påvirke muligheten til å komme gjennom på 113, ble folk oppfordret til å ikke ringe sykehuset dersom det ikke var akutt.

NRK har vært i kontakt med Helse Sør-Øst, Helse Midt og Helse Nord. Ingen av dem rapporterer om lignende alvorlige problemer.

Helse Vest har ansvaret for sykehusene i Rogaland og Vestland og eier fem helseforetak. Virksomheten omfatter rundt 1,1 millioner innbyggere i regionen.

Fire timer ventetid

Bergen legevakt er det imidlertid fortsatt lang ventetid på å komme gjennom på telefon.

Ifølge legevaktsjef Dagrun Waag Linchausen var ventetiden oppe i fire timer, men er redusert til rundt én time.

– Dette varierer veldig, så ventetiden kan fort øke igjen. Men vi har fått installert to nye operatørlinjer, og det håper vi kan bedre situasjonen, sier hun.

Hun ber alle som kan få svar på andre måter, om å ikke ringe legevakten.

– Kan du få svar på andre måter, gjør endelig det. Det er viktig at de som er syk og faktisk trenger oss, kommer gjennom på telefonen, sier hun.

Her finner du mer info om hvilke nummer du kan ringe.