– Fremkommeligheten for syklistene er lik null i områdene der Bybanen kommer, sier Åse Simonsen, leder for Syklistenes landsforening i Bergen og omland.
– Bevisst trenering
Bakgrunnen for kritikken er den praktiske utformingen av områdene der Bybanen skal gå. Syklistene får ikke tilrettelagte sykkelstier langs bybanetraseen.
Syklistene mistenker bybaneplanleggerne for å bevisst gjøre det vanskelig for dem – av frykt for å miste kunder på Bybanen.
Fra galt til verre
– For seks år siden kom vi med flere høringsuttalelser til bybaneplanleggingen. Den gang syntes vi løsningene var dårlige, men på de aller fleste tegningene lå det i det minste inne sykkeltrasé. Nå er alt dette fjernet, sier Simonsen.
– Tåpelig påstand
Til tross for at det ikke er satt av areal til sykkeltraseer langs bybanenettet, mener byråd Lisbeth Iversen (KrF) at utspillet fra syklistene er tåpelig.
– I Bergensprogrammet er gang- og sykkelstier ett av tre hovedpunkter. Vi politikere er svært bevisste på å forsøke å møte syklistenes ønsker om egne traseer, sier Iversen.
I konflikt med passasjerer
– Man kan ikke ha syklister der det er gående og passasjerer som venter på Bybanen. I Inndalsveien har eksempelvis Bybanen fått sin egen korridor. På samme måte som bilister må finne ringveien og bybanepassasjerer må finne Bybanen, er syklistene nødt til å ta seg frem på de traseene som finnes, sier Iversen.