Hopp til innhold

Setter opp nazi-utstilling i Bergen

KODE- museet viser Hitler-kunst for første gang i Norge. – Vi er ute i et minelandskap når vi gjør dette her, sier direktøren.

Noen av maleriene som er funnet i et tsjekkisk kloster og skal ha tilhørt Adolf Hitler.

HITLERS SAMLING: Malerier fra 1943 av tyskeren Franz Eichhorst. Disse to maleriene ble funnet i et tsjekkisk kloster og skal ha tilhørt Adolf Hitler. Det er uvisst om dette blir en del av KODE-utstillingen.

Foto: PETR JOSEK / Reuters

ERLEND HØYERSTEN

VIL MYE MED UTSTILLINGEN: Erlend Høyersten, leder for KODE synes det er interessant å vise frem hvordan et regime bruker kunst på godt og vondt.

Foto: Jørgen Eide / NRK

Noen vil synes det er veldig sårt, noen vil synes at det er uforståelig.

Erlend Høyersten, KODE-direktør

For første gang skal verker produsert for Det tredje riket, så vel som et utvalg fra Hitlers private kunstsamling, stilles ut i Norge og ved KODE.

Utstilling i 2015

Erlend Høyersten, leder for KODE, sier at de planlegger en utstilling som tar utgangspunkt i Nazi-Tysklands forhold til kunst og diktatoren Adolf Hitlers egne utvalgte kunstverk.

– Vi vil mye med denne utstillingene. Først og fremst ønsker vi å fokusere på hvordan Det tredje riket var som et regime, og brukte og misbrukte kunst for å fremme sin egen ideologi. Det var svært omfattende måter de gjorde det på, sier Høyersten.

Utstillingen blir satt opp i 2015 og skal være en stor rekonstruksjon av det man i sin tid kalte "kunst og ukunst", forteller Høyersten.

– Fortsatt aktuelt i dag

Dansen rundt gullkalven av Emil Nolde

FORBUDT: Det tredje riket foretrakk kunst som var naturtro, problemløs og bygget rundt nazismens ideologi. Den vanskelige abstrakte og moderne kunsten ble stemplet som 'entartet' og 'degenerert'. Også maleriene til partimedlem Emil Nolde ble bannlyst, blant annet dansen rundt gullkalven.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Under nazitiden ble kunstverker som ikke stemte med den nye ideologien lagt bort. De arrangerte utstillinger av kunst man anså som tilbakestående og uverdige, sammen med et bredt utvalg av den aksepterte kunsten.

– Det vi synes er interessant er den måten et regime bruker kunst på. Det handler ikke bare om et historisk blikk på noe som skjedde på 30- og 40-tallet i Europa. Men vi må se hvordan denne problemstillingen fortsatt er aktuell innenfor Europa, men også innenfor andre regimer i verden i dag, sier han til NRK.

– Men hvorfor Hitlers kunst?

– Det er for å skape et helhetlig bilde av hvor viktig kunsten var for Hitler og Det tredje riket, og for å vise hvor gjennomsyret denne ideologien også var estetisk. Det er for å få historien nærmere publikum.

– Vil provosere noen

Odd-Bjørn Fure

VIKTIG UTSTILLING: Historiker og tidligere direktør for den norske Holocaust-senteret, Odd-Bjørn Fure ser ingen betenkeligheter med at KODE velger å vise kunst Hitler likte og samlet på.

Foto: HL-senteret

Den avtroppende direktøren for KODE er forberedt på reaksjoner.

– Noen vil synes det er veldig sårt, noen vil synes at det er uforståelig. Det jeg frykter mest er at noen tar dette som en hyllest til Hitler. Det er ikke det vi ønsker å gjøre på noen som helst måte.

Han forstår at det å stille ut kunsten Hitler samlet på vil provosere noen enkelte.

– Vi er ute i et minelandskap når vi gjør dette her. Derfor ønsker vi å informere publikum størst mulig, og tilrettelegge slik at de forstår intensjonen.

– Må ha kritisk distanse

Historiker og tidligere direktør for den norske Holocaust-senteret, Odd-Bjørn Fure sier at dette blir en viktig og vesentlig utstilling.

– Med utstillingen kan vi få et gjensyn med nazismens vesen, med vekt på kunst og kultur. Det viser nazismens forsøk på å få en total kontroll.

– Den eneste faren måtte være dersom de som har ansvaret for den utstillingen ikke har en tilstrekkelig kritisk distanse til det fenomenet som skal fremstilles, sier Fure.

Setter opp nazi-utstilling i Bergen

Leder for KODE, Erlend Høyersten, forteller hvorfor de setter opp kunst fra nazitiden.