For første gang skal verker produsert for Det tredje riket, så vel som et utvalg fra Hitlers private kunstsamling, stilles ut i Norge og ved KODE.
Utstilling i 2015
Erlend Høyersten, leder for KODE, sier at de planlegger en utstilling som tar utgangspunkt i Nazi-Tysklands forhold til kunst og diktatoren Adolf Hitlers egne utvalgte kunstverk.
– Vi vil mye med denne utstillingene. Først og fremst ønsker vi å fokusere på hvordan Det tredje riket var som et regime, og brukte og misbrukte kunst for å fremme sin egen ideologi. Det var svært omfattende måter de gjorde det på, sier Høyersten.
Utstillingen blir satt opp i 2015 og skal være en stor rekonstruksjon av det man i sin tid kalte "kunst og ukunst", forteller Høyersten.
– Fortsatt aktuelt i dag
Under nazitiden ble kunstverker som ikke stemte med den nye ideologien lagt bort. De arrangerte utstillinger av kunst man anså som tilbakestående og uverdige, sammen med et bredt utvalg av den aksepterte kunsten.
- LES OGSÅ: Viser beslaglagt nazikunst
- LES OGSÅ: Museum nektar å utlevere nazikunst
– Det vi synes er interessant er den måten et regime bruker kunst på. Det handler ikke bare om et historisk blikk på noe som skjedde på 30- og 40-tallet i Europa. Men vi må se hvordan denne problemstillingen fortsatt er aktuell innenfor Europa, men også innenfor andre regimer i verden i dag, sier han til NRK.
– Men hvorfor Hitlers kunst?
– Det er for å skape et helhetlig bilde av hvor viktig kunsten var for Hitler og Det tredje riket, og for å vise hvor gjennomsyret denne ideologien også var estetisk. Det er for å få historien nærmere publikum.
– Vil provosere noen
Den avtroppende direktøren for KODE er forberedt på reaksjoner.
– Noen vil synes det er veldig sårt, noen vil synes at det er uforståelig. Det jeg frykter mest er at noen tar dette som en hyllest til Hitler. Det er ikke det vi ønsker å gjøre på noen som helst måte.
Han forstår at det å stille ut kunsten Hitler samlet på vil provosere noen enkelte.
– Vi er ute i et minelandskap når vi gjør dette her. Derfor ønsker vi å informere publikum størst mulig, og tilrettelegge slik at de forstår intensjonen.
– Må ha kritisk distanse
Historiker og tidligere direktør for den norske Holocaust-senteret, Odd-Bjørn Fure sier at dette blir en viktig og vesentlig utstilling.
– Med utstillingen kan vi få et gjensyn med nazismens vesen, med vekt på kunst og kultur. Det viser nazismens forsøk på å få en total kontroll.
– Den eneste faren måtte være dersom de som har ansvaret for den utstillingen ikke har en tilstrekkelig kritisk distanse til det fenomenet som skal fremstilles, sier Fure.