Da Adolf Hitler kom til makten i 1933, begynte den store kulturelle utrenskingen. Bokbålet på Operaplassen i Berlin 10. mai 1933 var starten på det hele. Der lå Nasjonalbiblioteket hvor man hentet ut og brente bøker av jøder, kommunister og andre uønskede elementer.
Yrkesforbud og utrensking
Samme skjebne fikk også den visuelle kunst. Progressive, abstrakte bilder og skulpturer ble fjernet fra museumsveggene, og skapere av denslags kunst ble fratatt sine stillinger på akademier og høyskoler. Yrkesforbud og utrenskinger var igang. Tilsammen 16.000 kunstverk ble beslaglagt og enten ødelagt eller solgt til utlandet. Også den berømte
ble stengt i 1933.Utstillingen Entartete Kunst
Den 19. juli 1937 åpnet vandreutstillingen "Entartete Kunst" (degenerert kunst) i München der man viste 650 konfiskerte kunstverk fra 32 tyske museer. Innen april 1941 var utstillingen sett av 3 millioner mennesker i tolv tyske byer. Sammen med kunsten stilte man også ut fotografier av forkrøplete menneske og tegninger av psykisk utviklingshemmede. Slik skulle alle se sykdomstegnene i den moderne kunst.
Hvem kunstnerne var
På utstillingen fant man verk av ekspresjonister, impresjonister, dadaister og representanter for Neue Sachlichkeit, surrealisme, kubisme og fauvisme. Edvard Munch var uønsket, det samme var blant andre Emil Nolde, Grosz, Kirchner, Klee, Barlach og mange, mange flere. Se lenker om
(Entartete Kunst).Den "riktige" kunsten
Samtidig med utstillingen av degenerert kunst, åpnet nazistene også en "Den store tyske kunstutstilling" i "Haus der deutschen Kunst" i München. Her kunne alle se den tyske kunsten som var godtatt. Det vil si naturtro landskaper, sterke bønder og arbeidere og idrettsmenn med ariske trekk, kvinner og barn som trofast ventet på sine menn. Motiver fra germanske sagn og myter, der også Wagner hentet inspirasjon, var selvsagt godtatt. Hitler hadde forkjærlighet både for düsseldorferne og italiensk renessanse.
Kunstsyn for massene
Den røde tråd i denne utgaven av Kunstreisen fra München er å vise hvordan Hitler brukte sitt populistiske kunstsyn som et viktig middel for å nå massene. Den kunsten han godtok og bevisst brukte i sin maktpropaganda, var noe vanlige folk forsto. Den andre var "syk", ubegripelige, "jødisk-bolsjevistisk". Den ble ansett som degenerert og bidro dermed også til å legitimere raseforfølgelser.
(Dette programmet ble første gang sendt på P2 i september 2007.)