Hopp til innhold

Kan ikke stoppe ulovlig vannscooter-kjøring

Politiet står maktesløse for å stoppe ulovlig vannscooterkjøring i Norge. Det norske forbudet mot vannscootere kan være i strid med EØS-avtalen, og frem til det kommer en endelig avgjørelse, må politiets anmeldelser legges på vent.

Stig Hatlestad

Daglig leder ved Bilskadesenteret, Stig Hatlestad, er lei av rotete regler rundt vannscooterbruk i Norge.

Foto: Frank Bremnes/NRK

Ifølge regelverket her til lands, er det ulovlig å kjøre vannscooter utenfor spesielt oppmerkede områder.

– Hvis du blir tatt, så vil saken bli etterforsket, sier politiadvokat Karsten Engedal, til NRK.

Men siden forbudet kan være i strid med EØS-avtalen, så kan ikke politiet gjøre annet enn å legge alle anmeldelser på vent, frem til det kommer en endelig avgjørelse fra EU.

Les også: Stopper scooter-saker | Vannscooter til EFTA-domstolen | Tatt for vannscooter-kjøring | Nei til vannscooter-bane | Råkjørte med vannscooter

– En praksis vi ikke kan leve med

Flere år har gått siden EØS-problematikken først ble lagt frem, og nå er vannscooterbrukere og -forhandlere lei av regelrotet.

Dette er en praksis som vi ikke kan leve med. Det har vært for mye tull i for mange år.

Stig Hatlestad, daglig leder ved Bilskadesenteret

Stig Hatlestad er daglig leder ved Bilskadesenteret, som også selger vannscootere.

– Vi opplever regelverket som veldig uklart, sier han til NRK. Det er en praksis som vi ikke kan leve med, for det har vært for mye tull i for mange år.

– Vanskelig å stoppe en uønsket aktivitet

Og det er ikke bare forhandlere og vannscooterbrukere som er lei av usikkerheten rundt bruken av fartøyet. Politiadvokat Karsten Engedal sier at politiets arbeid hadde blitt mye lettere hvis de hadde fått en endelig avklaring.

– Vi skulle jo ønske at vi fikk avgjort sakene. Det er vanskelig å sette en stopper for en uønsket aktivitet sånn som regelverket er i dag, når det er så uavklart.

Vannscootere

Disse vannscooterne har 260 hester, og når en toppfart på ca. 66 knop, ifølge Stig Hatlestad. I tillegg er de utstyrt med cruisekontroll, elektronisk gass, brems og revers.

Foto: Frank Bremnes/NRK

Garantert straff ved bruk av ikke-EU-vannscooter

Og mer uavklart skal det bli. Straffen for å kjøre vannscooter avhenger nemlig også av hvor i verden scooteren er produsert.

– Blir du tatt på en vannscooter som er produsert utenfor EU, så vil du bli straffet. Her er rettstilstanden avklart, sier Engedal. Normalreaksjonen er en bot på 5000 kroner, og blir du tatt flere ganger, så vil du får en høyere bot. Du risikerer også inndragning av vannscooteren.

Vi skulle jo ønske at vi fikk avgjort sakene. Det er vanskelig å sette en stopper for en uønsket aktivitet sånn som regelverket er i dag.

Politiadvokat Karsten Engedal

Støy- og miljøhensyn

Regelverket som forbyr bruk av vannscooter i Norge, er laget på bakgrunn av støy- og miljøhensyn . Det har forhandleren Stig Hatlestad ingen forståelse for.

– En 260-hesters vannscooter har samme støynivå, eller lavere, som en femhesters påhengsmotor, sier han til NRK.

– Men enkelte har kanskje et negativt inntrykk av vannscooterkjørere?

– Det er klart at det finnes folk som bryter loven, også i dette miljøet, sier Hatlestad. Men de finnes jo overalt. Folk som ødelegger for kjøringen på vannscooter ville gjort akkurat det samme enten de hadde satt i en småbåt, en bil eller på en motorsykkel. De bryter regler og fartsgrenser, og klarer ikke å styre seg. Så dette er ikke noe unikt innenfor vannscooter. De fleste oppfører seg greit.

– Forbudet må vekk

Og Hatlestad vil ha vekk forbudet mot vannscooter fortest mulig.

– Forbudet må vekk. Reglene for vannscootere i Norge bør være på lik linje med hvilken som helst annen båt, for det er en helt vanlig båt. Kanskje med litt sterkere motor, men det er en helt vanlig båt.

Hva mener du? Bør det være lovlig å kjøre vannscooter i Norge?