I statsbudsjettet som legges frem i formiddag foreslår regjeringen å bevilge 80 millioner kroner til prosjektene.
Utbedring av flaskehalser langs Europavei 39 på Stord, Os og i Lindås er også prioritert.
Penger til viktige veier
Stortingsrepresentant fra Venstre, May Britt Vihovde mener Hordaland har grunn til å være fornøyd.
- Det ser veldig bra ut for Hordaland. Vi får penger til det som har vært viktigst for fylket, nemlig utbedring av en del flaskehalser på stamveinettet. Vi får penger til trafikksikkerhet og en historisk satsing på kollektiv, sier Vihovde.
Gassfergekai til 70 millioner
Gul stripe langs europaveien på Stord, utbedring i Romarheimsdalen og bygging av gassferjekai på Halhjem til 70 millioner kroner er det regjeringen vil gi penger til på Kyststamveien neste år.
Strekningen Sørås- Hop skal ferdigstilles og Halsnøysambandet får 30 millioner. Dessuten vil rassikringen av Agatunnelen på riksvei 550 i Hardanger gå sin gang.
20 millioner for lite til bybane og Ringvei Vest
I Bergen kan kanskje byggingen av bybane og Ringvei vest starte. I bergensprogrammet legges det opp til 50 millioner kroner til hver av disse prosjektene, totalt hundre millioner. Men regjeringen vil bevilge bare 80 millioner kroner, 20 millioner kroner for lite. Vihovde er likevel optimist.
- Der er det en god dialog mellom Bergen kommune og Samferdselsdepartementet, så vi regner med å finne en løsning. Det er satt av 80 millioner til Ringvei vest og bybane i budsjettet for 2005, når alle klareringer er gjort regner jeg med at en får starte byggingen av begge prosjektene, sier hun.
I tilegg kan arbeidet med dobbel jernbanespor gjennom Arna-tunnelen starte. 10 millioner kroner er satt av til utbygging mellom Bergen stasjon og Fløen. I tillegg vil trolig Bergen får 35 millioner kroner i såkalte incentivmidler, ekstrapenger til kollektivtiltak.
Ikke penger til Jondalstunnelen
Jondalstunnelen ligger ikke inne i statsbudsjettet neste år.
- Nå går overgangsperioden over, men jeg regner med at samferdselsministeren får tillatelse i Stortinget til å utvide overgangsordningen, slik at vi kan komme tilbake til Jondalstunnelen i 2005, sier venstrepolitikeren.